فیلم های کوسه ، ناتور دشت و ناجورها در راه اکران
کارگردانی محمدحسین فرح بخش پس از فیلم غیبت موجه در سرگروهی پردیس سینمایی ملت با پخش پارسا فیلم اکران خواهد شد. فیلم ناجورها یک کمدی اجتماعی است که تقریبا از شهریور ماه راهی اکران می شود. در این فیلم پژمان جمشیدی، محسن کیایی، بیژن بنفشه خواه، المیرا دهقانی، حامد وکیلی، فرزین محدث و گیتی قاسمی بازی کرده اند. ناتور دشت نیز که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد با الهام از داستانی ...
نمایش روی خط صفر در هفته فیلم ایران و ژاپن/ دشت می خواند در راه ایتالیا
فیلم سینمایی روی خط صفر ساخته مهرداد غفارزاده و یوشیم یشو جیمبو در هفته فیلم ایران و ژاپن نمایش داده خواهد شد. دشت می خواند به کارگردانی گیتا فیضی، به بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم دلا لسینیا راه یافت. به گزارش سینماسینما ، فیلم سینمایی روی خط صفر ساخته مهرداد غفارزاده و یوشیم یشو جیمبو در چارچوب هشتمین هفته فیلم ایران و ژاپن، از روز جمعه 17 مرداد تا روز یکشنبه 19 مرداد 1404 به مدت سه ...
پژمان جمشیدی بازیگر پرکاری که در دام کلیشه افتاده است
از نمایش کمدی جزایر قناری نگذشته که خبر برنامه ریزی برای نمایش فیلم ناجورها ساخته محمدحسین فرحبخش، پس از ماه صفر منتشر شده. در صورتی که این فیلم شهریورماه اکران شود، فیلم های جمشیدی در شش ماهه اول 1404 به 5 فیلم خواهد رسید! این اتفاق پیش تر در سال 98 نیز رخ داده بود و جمشیدی در آن سال پنج فیلم روی پرده سینما داشت، منتهی با این تفاوت که جمشیدی در آن زمان، به اندازه امروز پرکار نبود و حضورش در فیلم ها برای مخاطبان تازگی داشت. ...
دشت می خواند در ایتالیا
پرداخته اند و مجموعه دریچه سینما، مسئولیت پخش بین المللی اثر را به عهده دارد. عوامل دشت می خواند عبارتند از: نویسنده و کارگردان: گیتا فیضی، تهیه کننده: دیمن زندی، مدیر فیلم برداری: نوید زارع، صدابردار: مبین قادری، تدوین: هادی احمدی، صداگذار: پژمان راژ، موسیقی: بهنام کریمی، اصلاح رنگ: محمد احمدی، طراح لباس: شاهده کریمی، گریم: رعنا خالدی، طراح صحنه: گیتا فیضی، دستیار صحنه: آریان شریعتی، سرپرست ...
لیست بهترین سریال های ایرانی نمایش خانگی بشناسید
...> سریال یاغی | درام اجتماعی | فیلیمو کارگردان: محمد کارت تهیه کننده: سید مازیار هاشمی نویسنده: محمد کارت، پدرام پور امیری، حسین دوماری بازیگران: پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، فرهاد اصلانی، (با حضور افتخاری) نیکی کریمی. سال پخش: 1401 خلاصه داستان: این سریال با نگاهی آزاد به رمان سالتو نوشته مهدی افروزمنش ساخته ...
چرخ سریال های شبکه نمایش خانگی فقط با این بازیگران می چرخد
به گزارش همشهری آنلاین ، پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال با فضای آزادتری که در مقایسه با تلویزیون دارند، خیلی زود به مرجع اصلی برای تماشای سریال های ایرانی تبدیل شدند. در طول این سال ها بازیگران بسیاری که پیش از این آنها را در تلویزیون و سینما دیده بودیم، بنا به دلایل مختلف از جمله فضای بازتر و شرایط مالی بهتر به این وی. او. دی ها کوچ کردند. به مرور زمان حتی بازیگرانی به واسطه این سریال ها ...
با حضور وزیر کشور؛ پنج پروژه آبرسانی اربعین در ایلام افتتاح شد
به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام ؛ "احمد کرمی" در آیین افتتاح این پروژه های زیرساختی اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح متمرکز پنج پروژه در مسیر اربعین هستیم و تلاش شد برای خدمات دهی به زائران در کوتاه ترین زمان ممکن آماده بهره برداری شوند . وی اظهار داشت: مهم ترین پروژه امروز، آبرسانی دائم به نقطه سه راهی جندالله مسیر ایلام به مهران است که با طول 8.1 کیلومتر، دبی 6 لیتر در ثانیه و لوله 150 ...
راه حل بهینه استفاده از منابع آبی در ایران
. ایران به دلیل اقلیم گرم و خشک اصولا و ذاتا کشوری کم آب است. اگرچه از نظر اقلیمی و آب و هوایی دارای چهار فصل هستیم، اما از کم آبی تاریخی رنج می بریم. نماینده مردم اردبیل در مجلس هشتم ادامه داد: در زمان های دور و طی سال های متمادی در بخش های کشاورزی، آب، آبریز رودخانه ها و کانال ها و مسیرهای انتقال آب، تمدن های مختلفی شکل گرفت که این تمدن ها رفته رفته بخش کشاورزی را از حالت سنتی به صنعتی ...
حاضر نیستم به هر قیمتی فیلم بسازم؛ ژانر جنایی را بومی کرده ام
موضوع در نظر داشتم که سودابه دومین فیلم از این مجموعه است. سومین گانه هم ساخته نشده است. وی تصریح کرد: نمی دانم چرا دوست تهیه کننده فیلم طلاقم بده به خاطر گربه ها این فیلم را علی رغم گفتگوهایی که با هم داشتیم در پلتفرم ها پخش نمی کند. طلاقم بده به خاطر گربه ها در گروه هنروتجربه اکران شد اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا دیده نشد. سودابه قرینه این فیلم است و به دلیل چرخش دگرگونه در ...
آنا ۹ ساعت پیش
سفر به ایران؛ تصاویری از قلب استان ها با آنا
جنوبی البرز مرکزی موجب خیزش گردوخاک محلی و کاهش نسبی کیفیت هوا می شود. 3 پروژه آبرسانی ویژه اربعین در ایلام افتتاح شد صبح امروز (دوشنبه) با حضور اسکندر مومنی سه پروژه آبرسانی ویژه اربعین شامل اجرای 11.5 کیلومتر خط انتقال آب به پارکینگ اربعین، اجرای 8100 متر خط انتقال از صالح آباد به سه راهی جندالله، احداث دو مخزن پیش ساخته 500 مترمکعبی در مرز مهران افتتاح شد. حضور ...
ماجرای پیشنهاد شغلی به یک آقازاده
دیده بودند. چند سال پیش که خدمت ایشان رسیدم، درباره تمرکز تخصصی ما در حوزه تولید مستند و فیلم پیرامون فلسطین و رژیم صهیونیستی صحبت کردم و با ذوق و شوق فراوان استقبال کردند. معمولاً هر مستندی که ساخته می شد یا تلویزیون قصد پخش آن را داشت، من نسخه ای برای ایشان می بردم تا نظر و نکته سنجی های خود را ارائه دهند و گاه پیشنهاد می دادند که به این زاویه نیز توجه شود، که این برای ما بسیار ارزشمند بود. ...
اپل، گوگل و مایکروسافت تبلیغات درباره هوش مصنوعی خود را تغییر می دهند
تلویزیونی آمریکا، نیز تبلیغاتی پخش کردند. واحد تبلیغات ملی آمریکا (NAD) در ماه آوریل متوجه شد که وب سایت اپل برخی قابلیت های هوش مصنوعی خود را به عنوان قابلیت هایی که هم اکنون در دسترس قرار دارند، تبلیغ کرده است ، درحالی که توضیحات ریز و پاورقی های آن به اندازه کافی واضح یا قابل توجه نبودند. اکثر این قابلیت ها از آن زمان تاکنون برای گوشی های آیفون عرضه شده اند، اما وب سایت ...
ماجرای کامل پرونده رضایت خودرو طراوت نوین؛ دلیل صدور حکم اعدام چیست؟
این پرونده به ثبت رسید و گردش مالی شرکت حدودا 2700 میلیارد تومان برآورد شد. رسیدگی قضایی در سال 1403 وارد فاز رسمی شد. اولین جلسه دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی قزوین در تاریخ 3 آذر 1403 برگزار شد و پس از 13 جلسه علنی، آخرین جلسه در 10 بهمن همان سال به پایان رسید. در این جلسات، ابعاد مختلف تخلفات شرکت، از جمله دریافت وجوه غیرقانونی از مردم بدون داشتن مجوز فروش خودرو بررسی شد. پرونده ...
هماهنگی گسترده وزارت راه برای خدمت رسانی به زائران اربعین
ضرورت پیش بینی دقیق برای مدیریت پیک بازگشت زائران و برنامه ریزی های لازم در زمینه اتوبوس رانی اشاره و تأکید کرد که این موضوعات در جلسه بعدی مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت تا مشکلات احتمالی پیش رو به حداقل برسد. در حوزه حمل ونقل دریایی نیز عنوان شد که از ماه ها قبل جلسات متعددی با همتایان عراقی برگزار و با توافق به عمل آمده، برای دومین سال پیاپی، مسیر دریایی بندر خرمشهر به بصره راه ...
معرفی جاذبه های گردشگری تهران و حومه به همراه آدرس دقیق
کاربری موزه دارد. زمین و باغ این کاخ در گذشته متعلق شاهزادگان قاجاری و خاندان فرمانفرمائیان بود. در بین سال های 1304 تا 1316 شمسی بنایی توسط لئون تادوسیان در این باغ ساخته شد که به عنوان محل اقامت زمستانی پهلوی اول و دفتر کار او مورداستفاده قرار گرفت. در زمان پهلوی دوم کاخ مرمر محلی برای دیدارهای شاه و مدتی محل زندگی او بود. در سال 1355 این کاخ به موزه تبدیل شد و در سال 1357 کاخ مرمر در اختیار ارگان ...
اضافه شدن 4 هزار و 440 صندلی پرواز در اربعین
30 نفر را کمتر کنند. در حال حاضر، این موضوع به نظر می رسد در انتقال به عراق نیز تأثیر داشته باشد، اما به هر حال می توانست به ما کمک زیادی کند. صانعی افزود: در سال گذشته، بازه نرخ تکلیفی حدود 15 روز بود و در این زمان ما حدود 303 هزار بلیت فروش رفت و برگشت داشتیم. امسال هم، انتظار داریم که شرکت های ایرانی در این بازه، حدود 180 تا 200 هزار نفر را جابجا کنند. البته این ظرفیت با توجه به ...
ماجرای جنگ 2 به روایت جواد موگویی
و اسرائیل می پردازد. در دومین قسمت، که با حضور سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، پخش شد، موضوعات مهمی در زمینه پیامدهای این جنگ مطرح شده است. متن کامل این گفت وگو را در ادامه می خوانید. – تصویری از شما در حال حضور در صحنه های جنگ دیده ام؛ آیا مربوط به جنگ تحمیلی است؟ بله، در آن زمان عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودم و در عملیات ها حضور داشتم. افراد معمولاً ابتدا وارد سپاه ...
فیلم های جنگی فراموش شده ای که باید ببینید
خاطر دوران انتشارشان مورد توجه قرار نگرفتند، یا صرفاً با گذر زمان به فراموشی سپرده شده اند. شاید این آثار افسانه ای نباشند، اما سبک بصری باکیفیت یا تأمل برانگیزی دارند که تماشایشان را توجیه کند. 10 فیلم جنگی کمتر شناخته شده که بی نقص هستند؛ از A Hidden Life تا Lifeboat 10. (1977) The Ascent با داستانی که در مناطق یخ زده و اشغال شده ی بلاروس توسط نازی ها روایت می ...
پروژه های نیمه تمام ورزشی نهاوند نیازمند توجه و اعتبار
تکمیل پروژه های ورزشی نیمه تمام و محدودیت منابع مالی مهمترین علت تکمیل نشدن طرح های ورزشی نهاوند است. تعداد زیاد پروژه های نیمه کاره و عدم پیگیری مناسب باعث شده برخی از سالن ها و زمین های ورزشی سال ها در حالت نیمه ساخته رها شوند و همچنین عدم مشارکت بخش خصوصی به دلیل نبود انگیزه کافی برای سرمایه گذاران و نبود تضمین بازگشت سرمایه، مشکلات مدیریتی و نبود برنامه ریزی بلند مدت برای توسعه ورزش ...
نشست سینما رو به آینده بابررسی نسبت گیشه با سینما برگزار شد
فوژان نیوز:نهمین جلسه از سلسله نشست های سینما رو به آینده با موضوع بررسی نسبت گیشه با سینمای ایران با حضور مهدی کرم پور، جمال ساداتیان و سجاد نوروزی برگزار شد. به گزارش فوژان نیوز ، به نقل از روابط عمومی برنامه، نهمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی سینما رو به آینده و اولین نوبت از این رویداد در سال 1404 با موضوع بررسی نسبت گیشه با سینمای ایران با حضور مهدی کرم پور، سیدجمال ساداتیان، سجاد نوروزی و به میزبانی امیر قادری در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد. امیر قادری در ابتدای این نشست بیان کرد: جریان های مختلف تولید در سینمای ایران یکی یکی به پایان رسیده است و در این مسیر تا یک سدی شکسته نشود، جریان تولید سخت روی ریل دیگری قرار می گیرد. این مساله درباره سینمای کمدی قابل پیش بینی بود، همچنین درباره سینمای موسوم به اجتماعی و ارگانی که تأثیر خود را از دست داده نیز صدق می کند. سوالی که ابتدای جلسه قصد دارم از دوستان بپرسم این است که چه تفاوت هایی میان سینمای دهه 80 که به نظرم موفق ترین دهه سینمای ایران حتی نسبت به دهه شصت است، با سینمای امروز می بینند و چقدر شاهد تغییر شرایط هستیم؟ بر چه مبنایی از افول یا پیشرفت سینما می گوئیم؟ سیدجمال ساداتیان در پاسخ به این پرسش قادری مطرح کرد: شاید بخشی از پاسخ به این پرسش به عهده وزارت ارشاد یا سازمان های دولتی باشد که باید پژوهش های میدانی انجام دهند تا بتوانند اطلاعات دقیق تری کسب کنند. اما از نظر من سوال اینجاست که واقعاً سینمای ما چه استراتژی دارد و ما باید بر اساس چه چیزی آن را قضاوت کنیم؟ در حال حاضر نمی دانم! ما واقعاً بر چه اساسی می گوئیم که سینما افول، نزول یا پیشرفت کرده است؟ وی ادامه داد: من از سال 1378 وارد سینما شدم که قریب به 30 سال می شود؛ در این مدت هیچ برنامه ای تاکنون در سینما ندیده ام که بگویم تهیه کننده باید خود را با آن تنظیم کند. در هیچ دهه ای چنین چیزی را ندیدم. ما هر سال در کشور یک سری طرح های اقتصادی تعریف می کنیم اما هیچ وقت نمی توانیم آن را اجرا کنیم و اهدافمان محقق نمی شود چراکه بسترهای لازم آن فراهم نیست. من به یاد ندارم که هیچ زمان گفته باشیم سرعت رشد در سینما 2 یا 5 درصد باید باشد یا هست. این تهیه کننده سینما تاکید کرد: به همین دلیل است که هر مدیر جدیدی منصوب می شود، می گوید قبلی خراب کرده است و من می خواهم آن را درست کنم پس ریل جدید می گذارم. اینکه این ریل جدید قرار است ما را به کجا برساند را هم نمی دانیم! بالاخره من هم یک منویات ذهنی برای خود دارم و فکر می کنم با ساخت فیلم هایی مانند چهارشنبه سوری ، به رنگ ارغوان ، دایره زنگی ، متری شیش و نیم و همین زن و بچه به بخشی از رسالتم در کار عمل کرده ام. تهیه کننده فیلم زن و بچه به کارگردانی سعید روستایی ادامه داد: برای ساخت فیلم زن و بچه پنج ماه پله های وزارت ارشاد دولت قبل را بالا و پایین کردیم و در آخر صراحتاً به ما گفتند مجوز ساخت این فیلم را به شما نمی دهیم. اما یک ماه بعد دولت جدید روی کار آمد و بسیار از ما استقبال و از فیلمنامه تعریف کرد. پس از آن فیلم به جشنواره کن راه یافت و با نواقص و نقدهای کم و زیادی که پیرامون آن هست، بخشی از جامعه هم امروز آن را دوست دارد. این فرصت پس از پنج سال برای کشور به وجود آمد که بتواند در جشنواره کن حضور داشته باشد و از کیان سینمای ایران دفاع کند. اما نکته این است که این فیلمنامه بر چه اساس و با چه معیاری ابتدا رد و سپس پذیرفته شد؟ تصور من این است که معاونت سینمایی هم فردی عمل می کند. در مواجهه با فیلمنامه ای شبیه زن و بچه در اظهارات تنها یک کلمه کلی به اسم سیاه نمایی وجود دارد. وی با تاکید بر همراهی دولت جدید برای گرفتن مجوز ساخت فیلم زن و بچه گفت: ما هفته پیش هم که به کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم، متوجه شدیم دوستان به شدت مشغول نمادسازی هستند. خواهش کردیم نمادها را کنار بگذارند. برخی ها آتشی در وزارت ارشاد ریختند و به شدت وزیر را تحت فشار قرار دادند که چرا به زن و بچه مجوز ساخت و اکران داده است؟ گویی در همه موارد به صورت فردی عمل می شود؛ یعنی متر و اندازه ای ندارد. اینکه شما می گویید چه چیزی باید داشته باشیم، من می گویم باید متری داشته باشیم که بتوانیم بر اساس آن سینما و فیلم ها را قضاوت کنیم. دعواهای سیاسی تان را به بیرون سینما ببرید! در ادامه نشست امیر قادری خطاب به مهدی کرم پور گفت: شما هم در دهه هشتاد و هم الان در سال 1404 در شورای صنفی نمایش هستید. به عنوان فردی که در آن زمان به سینمای ایران اشراف داشت و در حال حاضر هم با اشراف وارد این عرصه شده، موقعیت آن زمان با شرایط کنونی چه تفاوتی دارد؟ مهدی کرم پور اظهار کرد: در حوزه تولید، بحثی درباره برنامه های پنج ساله و هفت ساله ای وجود دارد که معمولاً محقق نشده است. بهترین کار این است که درخواست کنیم دوستان به دعواهای خود در فضایی خارج از سینما ادامه دهند. منظور این است که این افراد دعواهایی با وزیر یا دولت دارند، بعد سر مجوز ساخت یا اکران فیلم مطرح می کنند. برای مثال بلایی که سر فیلم آدم برفی آوردند. به یاد داریم که بعداً همین فیلم بارها در تلویزیون پخش شد! یا برای فیلم مارمولک که چند سال بعد تلویزیون آن را پخش کرد. یعنی ما اساساً درگیر مسائلی هستیم که ربطی به سینما ندارد. در دهه هشتاد هم همین بود و تمام رشدهای ما به علت سیاست های دولت نیست؛ بلکه حاصل تلاش های فردی بوده است. یعنی یک نسلی پس از دهه 60 در دهه 80 وارد سینما شدند و فیلم های خوبی ساختند. وی ادامه داد: یعنی برنامه دهه 80 هم از پیش برنامه ریزی نشده بود؛ بلکه حاصل کار یک سری افراد بود که یک نسل پس از دهه 60، تصمیم گرفت دست خود را روی زانو بگذارد و رانت ها و دعواها را کنار بگذارد. این افراد سعی کردند فیلم هایی بسازند که با دنیا ارتباط بگیرد و این اتفاق تبدیل به نهضتی در دهه 80 شد که دهه پُررونق سینمای ایران را به لحاظ ساخت فیلم های خوب رقم زد. آن زمان مردم برای گرفتن بلیت و تماشای فیلم ها در جشنواره ها صف می بستند و سینمای ایران را بسیار بیشتر دوست داشتند. سینما آزادی در دهه هشتاد برای ورودی جشنواره فجر داربست می بست تا صف مردم را کنترل کند، اما الان چنین چیزی نداریم و افراد راحت به سینما می آیند. این موضوع نیاز به آمار ندارد و با چشم هم می توان دید. دبیر جدید شورای صنفی نمایش تاکید کرد: همچنین مردم، هنرمندان ما را به عنوان مرجع دوست داشتند اما در دهه 90 چون سیاستمداران فکر کردند این افراد می توانند در مقاطعی تاثیرگذار باشند، شروع کردند به هر نحوی به ترور کردن این شخصیت ها. همچنین شبکه مجازی هم تبدیل به جایی شده که هرکسی را می توانست معتبر جلوه دهد. برای مثال اگر قبلاً باید نقد فیلم در مجله یا سایت معتبر منتشر می شد که سردبیری داشته باشد، حالا روابط عمومی پدید آمده است که با 200 هزار تومان پول می تواند یک سری افراد را اجیر کند تا پستی در اینستاگرام بگذارند و بگوید فیلم خوبی است یا آدمی را اجیر کند و فردی با اسم مستعار در سایه بایستد و فرد دیگری را بزند. وی با اشاره به نمایش آثار سینمایی گفت: در دهه 80 ما وارد دوره استفاده از مالتی پلکس ها شدیم. ما در همان دوره 10 نفر از سینماداران را به مدت 2 هفته و طی یک دوره به فرانسه سی ان سی بردیم تا به آنها نشان دهیم که چگونه باید سینما را اداره کنند. ما در آن مقطع در زمینه مدیریت مالتی پلکس ها مانند سینماهای تک سالنه برخورد می کردیم. سیستمی که امروز به آن رسیده ایم حاصل این است که ما بچه ها را به ورکشاپی بردیم و گفتیم نگاه کنید. باید رفتار مناسب با مخاطب و صنعت را به رسمیت بشناسیم. کرم پور درباره حضور ارشاد در صنعت سینما گفت: بزرگ ترین کاری که ارشاد می تواند انجام دهد این است که با سینما کاری نداشته باشد. در حقیقت بنیاد فارابی، حوزه هنری، اوج و ... باشند و از فیلم هایی که می خواهند، حمایت کنند اما کسی به فیلمسازان دیگر کاری نداشته باشد. خطای ادراکی و گرفتاری در سیاهچاله توسعه نیافتگی در ادامه امیر قادری خطاب به سجاد نوروزی گفت: شما به عنوان مدیر سینما آزادی که مستقیم با مخاطب و مشتری روبه رو هستید، در طی این سال ها چه تفاوتی دیدید؟ سجاد نوروزی با اشاره به اینکه ما دچار یک لوپ توسعه نیافتگی شده ایم، عنوان کرد: این لوپ توسعه نیافتگی را حال حاضر در ناترازی آب و برق و گاز می بینیم که تئوریسین های توسعه از آن به عنوان سیاهچاله توسعه نیافتگی یاد می کنند. یعنی وقتی دچار خطای ادراکی شویم و بر پایه آن عملیاتی را برنامه ریزی کنیم، برنامه هر چقدر جلو می رود، خطاهای خود را نشان می دهد اما ما سعی می کنیم با مسکنی آن را ترمیم کنیم و به حیات خود ادامه می دهیم تا زمانی که ناترازی آشکار می شود. وی ادامه داد: حالا اگر همین خطای ادراکی را برای سینما در نظر بگیریم باعث می شود تا فکر کنیم اگر حرفی منتقدانه گوشه یک فیلم باشد به زیان و خسران امنیت ملی می انجامد. اما واقعاً فیلمی در ایران نبوده است که پس اکران به اصطلاح شرّی درست کرده باشد. در تأیید این نکته، ساداتیان با بیان اینکه مشکل توقیف فیلم به رنگ ارغوان پنج سال طول کشید تا امکان اکران به دست بیاورد، تصریح کرد: زمانی که قرار شد بالاخره فیلم اکران شود، یک سری گفتند ممکن است پس از اکران فیلم مردم شعار بدهند! به همین دلیل تا مدتی تعدادی افراد لباس شخصی هنگام اکران فیلم در سالن ها می نشستند تا ببیند اگر مردم واکنشی نشان دادند، چه کنند! اما بعد دیدند مردم بسیار راحت فیلمشان را می بینند و می روند. نوروزی ادامه داد: دقیقاً نکته همین است وقتی بنیاد چیزی را بر اساس خطای ادراکی می گذاریم و بعد شبه کمپانی هایی را درست می کنیم که در بخش حاکمیتی از کارکرد اصلی خود خارج شده و باعث می شود سینمای ایران سیاست را رها نکند. یعنی بعضی از فعالینی که در این حوزه هستند برای اینکه بتوانند کار خود را پیش ببرند ممکن است در جاهایی دست به دامن حکومت شوند و بعد وارد یک کنشگری شوند که تعادل را بر هم بزند. وی تاکید کرد: نتیجه این می شود که ما امروزه صنف به معنای واقعی نداریم و کارکردهای ممیزی، رگولاتوری و تنظیم گری شما برای اینکه بتوانیم جریان محتوایی ایجاد کنیم، ساقط شده و صرفاً به یک نهاد دموکراتیو فربه تبدیل شده است که مسئله اول آن تامین حقوق، اضافه کاری و پاداشی است که باید به کارمندانش بدهد و اساساً از کارکردهای بنیادی خود فاصله گرفته است. این سینمادار با اشاره به مصادیق دیگری از خطای ادراکی در مسئولان، گفت: کار به جایی رسیده است که نماینده مجلسی در یک سخنرانی شگفت آور می گوید آقای وزیر فیلم های شما در این شش الی یک سال اخیر، باعث افزایش طلاق در جامعه ما شده است! این ادعا در حالی است که تمام سینمارو های جامعه ایران در بهترین حالت 7 میلیون نفر هستند و در جامعه 90 میلیون نفری ما کلاً 7 میلیون نفر ممکن است سه الی چهار بار بلیت بخرند و به سینما بروند حالا شما مقایسه کنید که در سال 1368 و 1369 در جریان حمله صدام به ایران 80 میلیون قطعه بلیت سینما در ایران 35 میلیون نفری به فروش رفته که این خود بحث دیگری است. نوروزی ادامه داد: بخش خصوصی هم به بخش دولتی تاسی کرده که متشکل از محافل ذی نفوذ و محافل ذی نفع است که سود آنها در توسعه نیافتگی سینما است و اگر این سینما در چارچوب تولید و توزیع به یک ساختار مناسب و استاندارد برسد و در حقیقت به نقطه ای از توسعه یافتگی برسد، 50 درصد سینمای ایران بیکار می شوند پس برخی نمی خواهند به توسعه یافتگی برسیم، از جمله بخش خصوصی. چطور می توان 20 سال تهیه کننده بود و فیلم ساخت اما فروشی نکرد؟ شما یک نفر سرمایه گذار از خارج سینما مثال بزنید که آمده و داخل سینما مانده باشد. حتی یک نفر در بخش خصوصی نداریم که فیلمی کار کرده باشد و بلایی سرش نیامده باشد و در این سینما بماند. مدیر پردیس سینمایی آزادی با اشاره به کپی در سینمای امروزی گفت: در دهه 80 و 90 چیزی با عنوان موفقیت های سینمایی ایران مطرح شد. یک سری کپی های دسته چندم از برخی آثار ساختند و زمانی که با کرونا مواجه شدیم، سینمای کمدی بالا آمد. سپس همه شروع کردند کپی کردن از فیلم فسیل ، عین روز مشخص بود که اعتماد مخاطب از دست می رود و اکنون ممکن است با چند تولید خوب، سینمای غیرکمدی بالا بیاید؛ اما همچنان نگران کپی فیلم ها و کمدی های دسته چندم هستم. مشکل سینمای ایران در ابتدای امر سه چیز است؛ فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه. ما به صورت جدی با این مشکل مواجه هستیم. اعتماد مخاطب به سینمای کمدی چگونه از دست رفت؟ امیر قادری تاکید کرد: تجربه شخصی من این است که مخاطب به سینمای کمدی اعتماد کرد اما اعتمادش را با کپی دسته چندم آثار از دست داد، اکنون شرایط کمی بهتر شده اما نمی دانم اگر این اعتماد مجدداً از بین برود چطور بازمی گردد. درباره فیلمنامه نیز باید بگویم که من فکر می کنم فیلمنامه نتیجه کار تهیه کننده است. فکر می کنم حلقه ای که باید در سینمای ایران درست شود و تاکنون کمک کرده، تهیه کننده است. به نظرم وقتی می توان یک داستان نوشت که به یک سری موارد ایمان داشت. در حال حاضر شما می توانید فیلم پیرپسر را دوست داشته باشید یا از آن بدتان بیاید اما سازنده به یک سری موارد اعتقاد داشته و تا انتها پیش رفته است. پس تا زمانی که سینماگر نتواند ایمان شخصی خود را وارد داستان کند، فیلمنامه خوب نوشته نخواهد شد. سینمای ایران اعتماد به نفسش را از دست داد در ادامه ساداتیان یادآور شد: ما آنقدر توی سر سینمای ایران زده ایم که همانند بچه ای اعتماد به نفس خود را از دست داده و یک خود سانسوری ناخواسته حاکم شده است. امسال که کمی فضا باز شده است، قطعاً در جشنواره فیلم فجر با فیلم های سر و شکل داری که می توان اسمش را فیلم گذاشت، مواجه خواهیم شد. امیر قادری از ساداتیان پرسید که فکر نمی کنید در حال حاضر وضعیت تولید فیلم برای جشنواره فجر پیش رو، بسیار اندک است؟ ساداتیان پاسخ داد: من از فیلم متری شیش و نیم تا زمانی که زن و بچه را ساختیم، کار نکردم چراکه 2 فیلم ارایه دادم و زمانی که رد شد متوجه شدم هیچ جایگاهی در دولت سیزدهم ندارم و سکوت کردم. آقای روستایی بعد از برادران لیلا سه سال فیلم نساخت ولی همین کارگردان امروز با تمام قوا در تلاش است تا پاییز امسال فیلمبرداری فیلم بعدی خود را شروع کند. دلیلش جز این است که امید پیدا کرده و بستر را فراهم می بیند؟ وقتی جنگ تمام شد، مرحوم هاشمی اعلام کرد هر فردی طرح توسعه خود را ارائه کند، بخشی از هزینه آن را دولت تقبل می کند. امروز اما در سینما چنین نگاهی نیست. از بالا تا پایین کشور را رفته ام اما دریغ از اینکه تسهیلاتی از دولت گرفته باشم. چرا باید این طور باشد؟ بحث بنده این است که سینما در بحث حاکمیت بسیار غریب و رابطه با آن قطع است. وی با اشاره به اوقات فراغت مردم گفت: به ما می گویند روزتان را به سه قسمت تقسیم کنید. کار، استراحت و تفریح و سرگرمی . ما برای اوقات فراغت مردم چه کرده ایم؟ یک سالن کنسرت بخش خصوصی داریم؟ چند سالن تئاتر استاندارد در تهران توانستیم بسازیم؟ می خواهیم سالن نمایش بسازیم باید با تمام حاشیه ها کنار بیاییم، خب دولت کجاست؟ اگر حمایت نیست چرا اینقدر دخالت و امر و نهی می کند؟ در ادامه این نشست، مهدی کرم پور در پاسخ به اینکه چه ایده هایی برای دوره جدید مسئولیت در شورای صنفی نمایش دارد؟ عنوان کرد: خاطرم هست سال 88 بدترین سال اکران فیلم ها بود. ما گفتیم در ماه رمضان از اذان تا اذان مردم به سینما بروند و فیلم ببینند، فیلم هایی را که مردم دوست دارند، ببینند و مردم استقبال می کردند. بعدها پردیس های سینمایی ساخته شد و توسعه آنها هم داستانی داشت که سینما طبق آن پیش رفت. میدان تجریش سینما نداشت اما تصمیم بر این شد در پاساژ ارگ سینما بزنند. یا پاساژ گالریا مغازه هایش را تعطیل و تبدیل به سالن سینما کرد. اجرای ایده شناوری قیمت بلیت سینماها وی با اعلام این خبر که باید بلیت شناور را اجرایی کنیم و به زودی این کار انجام خواهد شد، گفت: ما بلیت را در 4 قیمت خواهیم داشت. صبح ها برای دانشجویان، یک روز نیم بها، پایان هفته و قیمت سانس های معمولی خواهیم داشت. این مقدار قیمت سینما یک رفتار کمونیسمی است. نوروزی تاکید کرد: یک پژوهشی انجام دادم و قوانین اکران از اندونزی تا کره جنوبی و فرانسه را مطالعه کردم، هیچ کجای جهان قوانین اکرانش مانند ما نیست. کجای دنیا دولت می تواند به یک صنف بگوید چه چیزی بفروش، چه زمانی بفروش، به چه کسی بفروش و به چه قیمتی بفروش!؟ این از کمونیستی هم کمونیستی تر است! کرم پور در ادامه گفت: نگهداری این وضعیت برای یکسری از افراد سود دارد. ما چرا توسعه پیدا نمی کنیم؟ چون یکسری افراد ضدتوسعه هستند و نگهداری این وضعیت برایشان سودآور است. ما هیچ نهادی در ایران نداریم که حافظ حقوق مخاطبان باشد. برای مثال برخی سینماداران پروژکتور D خود را خاموش می کنند. یا وقتی در پلتفرم های دنیا به نتفلیکس 7 دلار پول می دهید به شما تبلیغات نشان نمی دهند. شما امروز به پلتفرم های داخلی پول می دهید تبلیغات هم می بینید، پول اشتراک و بسته اینترنت نیز از شما می گیرد! یک نفر در این کشور نمی گوید ضامن حقوق مخاطب کیست؟ ما در شورای صنفی قول می دهیم حقوق مخاطب را رعایت کنیم. سلسله نشست های سینما رو به آینده با هدف واکاوی چالش های پیش روی آینده سینمای ایران به صورت ماهانه و به همت سازمان سینمایی سوره برگزار می شود. ...
زومیت ۱۴۰۴/۰۵/۱۲ - ۲۲:۳۶
جنگ نوشابه ها در فضا؛ داستان فراموش شده رقابت پپسی و کوکاکولا در مدار زمین
در سفرهای فضایی، اغلب اولین ها اهمیت زیادی دارند: اولین زن در مدار، اولین انسان روی ماه، یا حتی اولین باری که فضانوردان ماهواره ای لرزان را با دست گرفتند . اما در دهه 1980، دو شرکت بزرگ نوشابه سازی آمریکا برای کسب افتخار دیگری با هم رقابت می کردند: سرو اولین نوشابه گازدار در فضا. یکی از عجیب ترین جلوه های جنگ کولاکولا زمانی رخ داد که ناسا از دوران پرستیژمحور پروژه آپولو به دوران مدر ...
مسیر مدیرعامل فیگما: از دانشجوی انصرافی و دریافت کننده بورسیه تیل تا میلیاردر دنیای تکنولوژی
برای فیسبوک را در سال 2004 از تیل دریافت کرد، درست کمی قبل از آنکه دانشگاه هاروارد را برای ساختن شبکه اجتماعی خود در سیلیکون ولی ترک کند. فیسبوک در سال 2012 عمومی شد، همان سالی که فیلد بورسیه تیل (Thiel Fellowship) را دریافت کرد؛ برنامه ای که به “جوانانی که می خواهند به جای نشستن در کلاس درس، چیزهای جدیدی بسازند” پول می دهد. از زمان آغاز این برنامه در سال 2011، بیش از 300 نفر برای آن انتخاب شده اند ...
خطری جدی که تهران را تهدید می کند
امکان ادامه بقای تهران به عنوان پایتخت وجود ندارد. ؛ این جمله آشنا را هفته گذشته رئیس جمهور در دیدار با اعضای جبهه اصلاحات گفت و بر موضع همیشگی خود درباره پایتخت نماندن تهران اصرار کرد؛ تصمیمی که موافقان و مخالفان زیادی مانند رئیس شورای شهر دارد و منتقدانش پیگیری پزشکیان را برای انتقال پایتخت سیاستی غیرممکن می دانند. گفته های پزشکیان دوباره نام تهران و مصائب اش را به میان آورده است؛ شهری که طبق طرح تفصیلی سال 1349 قرار بود پایتختی با جمعیت 5/5 میلیون نفر باشد، اما 55 سال بعد از تصویب این طرح و البته اجرا نشدن آن، جمعیت ثابت ...
تصاویر؛ لحظه به لحظه انفجار بمب اتم در هیروشیما و ناگازاکی که در فیلم اوپنهایمر ندیده اید
روزی که نخستین بمب اتمی فاجعه ای تمام عیار را برای ژاپن رقم زد، روزی بود که جهان را برای همیشه تغییر داد. اوپنهایمر ، فیلم برنده اسکار سال در 2023، ماجرای ساخت و توسعه مرگبارترین سلاح تاریخ را روایت می کند، اما صحنه ای از استفاده عملی از بمب اتم در آن نشان داده نمی شود. 80 سال از زمانی می گذرد که رابرت اوپنهایمر، دانشمند آمریکایی، با بمب های اتمی خود دو شهر ژاپنی را به کلی ...