باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - علی فتحی معاونمهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۸ بندر در نواحی مکران وجود دارد که مردم در آنجا زندگی میکنند گفت : این بنادر اقتصاد پایه محلی خود را دارند و از آن بهره میگیرند.
وی ادامه داد: ما بندر بزرگ چابهار را داریم که در شرایط فعلی این امکان را فراهم کرده است که بتوانیم بیشتر به استفاده از این بندر فکر کنیم.طرحهای توسعههای مختلفی برای بندر داریم.
فتحی اظهار کرد: طرح توسعه فاز ما اکنون بهطور کامل انجام شده و زیرساختهای آن فراهم شده است.
معاون برنامهریزی سازمان بنادر افزود: در حال حاضر، تقریباً برای ۸ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار این فضا ایجاد شده است و امیدواریم با اتصال بخش ریلی نیز این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: طرح و توسعه فاز ۲ شهید بهشتی در کوه مبارک سواحل مکران است که با بهره برداری از این طرح ظرفیت جابجایی بار دو برابرخواهد شد.
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص اهمیت منطقه مکران به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم اقتصادی کشور گفت:در دنیا دسترسی به آبهای آزاد بر مبنای لجستیک و حمل و نقل سریع شکل گرفته و دسترسی سریع به گذرگاهها و کریدورها، که اصلیترینش در تولید، صادرات و حتی واردات برای کشورها دریا است، به عنوان یک مولفه بزرگ برای یک کشور حساب میشود.
یوسفی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه منطقه مکران بدلیل دسترسی مستقیم به اقیانوس و آبهای آزاد و سرمایه گذاری کشورهای همسایه از جمله پاکستان و چین در این منطقه، در سیاستهای ابلاغی سال ۸۶ در دیدار با نیروهای نظامی و بعد از آن سال ۹۵ و در نهایت در سال ۹۲ که سیاستهای کلی توسعه اقتصاد دریا محور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد به توسعه اقتصاد دریا محور و به صورت ویژه به توسعه سواحل مکران توجه ویژهای شد.
بیک محمدلو کارشناس سیاست های دریامحور با بیان اینکه دریانوردی همواره پیشران اقتصاد کشور خواهد بود گفت: اقتصاد دریامحور در سیاستهای کلی توسعه دریا محور که در آبان ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری هم ابلاغ شد.
وی ادامه داد: این موضوع هم در بند یک و هم در بند ۴ به این موضوع اشاره شده که باید ما قطبهای پیشرانی را در کشور به طور منطقهای و توسعه منطقهای و پیشرفت منطقهای داشته باشیم.