باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهره شعبانی -در یک عصر گرم، مردی میانسال با چمدانی سنگین در دست، نفسنفسزنان در جاده خاکی ایستگاه راهآهن محمدیه قم قدم میزند. نگاهی به ساعتش میاندازد، قطارش تا چند دقیقه دیگر حرکت میکند. چشمهایش به دنبال تاکسیای میگردد که او را سریعتر برساند، اما خبری نیست. مسیر ناهموار، گرمای هوا و کرایههای سرسامآور تاکسیها همه دست به دست هم دادهاند تا این سفر، به جای خاطرهای خوش، به چالشی سخت برای او تبدیل شود.
ایستگاه محمدیه قم ؛دروازه سفرهای ریلی
ایستگاه راهآهن محمدیه قم در ۲۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد و با هدف خروج خطوط راهآهن از داخل شهر قم در سال ۱۳۸۵ تأسیس شده است؛این ایستگاه در جاده شهرک لبن واقع شده و به عنوان یک ایستگاه بینراهی فعالیت میکند.
مسافران این ایستگاه معمولاً از شهرهای مختلف به قم سفر میکنند یا از قم به مقاصد تهران، مشهد، بندرعباس و سایر شهرهای مهم حرکت میکنند ؛ با این حال، برخی از مسافران به دلیل فاصله زیاد از مرکز شهر، نبود تاکسی و کرایههای بالا با چالشهایی در دسترسی به این ایستگاه مواجه هستند.
مشکلاتی که بر دوش مسافران سنگینی میکنند
ایستگاه راهآهن محمدیه قم یکی از مسیرهای مهم سفرهای ریلی کشور است، اما زیرساختهای ناکافی آن، مشکلات بسیاری برای مسافران ایجاد کرده است. نبود مسیرهای آسفالتشده، کمبود وسایل حملونقل عمومی، و کرایههای بالای تاکسیها باعث شده که بسیاری از مسافران بهسختی خود را به قطار برسانند.
مردم محلی که بارها و بارها این مشکلات را تجربه کردهاند، خواستار توجه ویژه مسئولان هستند. برخی از رانندگان نیز از مسیر نامناسب شکایت دارند و ترجیح میدهند مسافران را به ایستگاه نبرند. این مشکلات نهتنها سفرها را دشوار کرده، بلکه میزان استفاده از حملونقل ریلی را نیز کاهش داده است.
آیا این ایستگاه رنگ تغییر را خواهد دید؟
مسئولان راهآهن و نمایندگان مجلس وعده دادهاند که اصلاحاتی برای بهبود وضعیت ایستگاه محمدیه قم انجام خواهد شد. افزایش خطوط اتوبوسرانی، آسفالت مسیرهای ورودی، و تنظیم تعرفههای حملونقل میتوانند این مشکلات را کاهش داده و سفر را برای هزاران مسافر راحتتر کنند. اما تا زمانی که این اقدامات به مرحله اجرا نرسد، مردان و زنان مسافر همچنان با چمدانهای سنگین، در جادهای پر از چالش، در انتظار قطار خواهند بود.
این ایستگاه میتواند به نقطهای پرجنبوجوش و کارآمد تبدیل شود، اما تا آن روز، سکوت سنگین آن همچنان بر دوش مسافران سنگینی خواهد کرد.
دوراهیای که هر مسافر ایستگاه راهآهن محمدیه قم با آن روبهرو میشود: پرداخت کرایههای سنگین تاکسی یا عبور از جادهای خاکی و ناهموار. این ایستگاه که میتوانست دروازهای مطمئن به سفرهای ریلی باشد، امروز به محلی پر از چالش برای مسافران تبدیل شده است. کمبود وسایل حملونقل عمومی، مسیرهای نامناسب و هزینههای بالا، تنها بخشی از مشکلاتی هستند که روزانه صدها مسافر با آن دستوپنجه نرم میکنند. آیا این ایستگاه به انتظار پایان مشکلاتش خواهد رسید؟
مشکلات ایستگاه راهآهن محمدیه قم چندین سال است که ادامه دارد. گزارشها نشان میدهند که حداقل از سال ۱۳۹۷ این ایستگاه با چالشهایی مانند دسترسی سخت، زیرساختهای نامناسب و نبود وسایل حملونقل عمومی کافی مواجه بوده است
همچنین، در سالهای اخیر مسئولان بارها به این مشکلات اشاره کردهاند و وعدههایی برای بهبود شرایط داده شده است؛با این حال، هنوز تغییرات اساسی در وضعیت ایستگاه مشاهده نشده است.
مسافران ایستگاه محمدیه قم در انتظار تغییر
محمدرضا، مسافری که هر روز این مسیر را طی میکند در حالی که چمدانش را به سختی روی زمین ناهموار میکشد، میگوید: هر روز این مسیر را طی میکنم، ولی هنوز هم برایم سخت است. هیچ اتوبوسی نیست و کرایه تاکسیها خیلی بالاست. مجبورم مسیر طولانی را پیاده بروم تا به ایستگاه برسم.
رانندهای که ترجیح میدهد این مسیر را نرود
احمد، راننده تاکسی که در مسیر قم فعالیت دارد، با لحنی نگران میگوید: مسیر ایستگاه محمدیه قم خوب نیست، جاده خراب است و بعضی روزها آنقدر خلوت میشود که هیچ مسافری نیست. ما رانندهها ترجیح میدهیم مسافران را به جاهای دیگر ببریم، چون درآمدمان در این مسیر کمتر است.
با وجود وعدههای مسئولان، مسافران هنوز هم با چالشهای زیادی روبهرو هستند. مسیر سخت، نبود وسایل حملونقل عمومی و هزینههای بالا باعث شده که بسیاری از مسافران به دنبال راهحلهای جایگزین باشند. آیا این ایستگاه روزی شاهد تغییرات جدی خواهد بود؟ زمان پاسخ این پرسش را خواهد داد.
لزوم توسعه زیرساختهای ایستگاه راه آهن محمدیه قم
حجتالاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی از نظر صرفه اقتصادی، ایمنی بالا و کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی، خواستار توجه بیشتر مجلس و دولت به نوسازی ناوگان ریلی و بهبود خطوط موجود شد.
ذوالنوری با بیان اینکه روزانه بیش از ۸ هزار مسافر از طریق راهآهن وارد و خارج از قم میشوند، گفت: بازسازی، مرمت و ارتقا امکانات ایستگاه راهآهن قم باید در اولویت برنامههای وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا رضایتمندی مسافران تأمین شود.
او همچنین با اشاره به مشکلات تردد مسافران به ایستگاه محمدیه، از پیگیریهای خود در این زمینه از طریق وزارت راه و شهرسازی و استانداری قم خبر داد و با قدردانی از اقدامات مدیرکل جدید راهآهن، ابراز امیدواری کرد: مسیر ایستگاه تا جاده اصلی هرچه سریعتر آسفالت شده و سرویسهای ایاب و ذهاب منظم، بهویژه در ساعات شب و با نرخ مناسب، برقرار شود.
روشنایی ایستگاه محمدیه به زودی تأمین خواهد شد
استاندار قم، اکبر بهنامجو، درباره وضعیت نامطلوب ایستگاه راهآهن محمدیه میگوید: اقدامات لازم برای بهبود این شرایط در حال انجام است
به گفته او، روشنایی این ایستگاه به زودی توسط راهآهن کشور تأمین خواهد شد و عملیات آسفالت آن نیز با همکاری راهداری انجام میگیرد. همچنین برای بهبود حملونقل، اعتباری به شهرداری اختصاص داده شده است تا خدمات مطلوبتری به شهروندان ارائه شود.
این برنامههای توسعهای میتواند تأثیر قابلتوجهی در ارتقای کیفیت خدمات حملونقل عمومی منطقه داشته باشد و شرایط را برای مسافران و شهروندان بهبود بخشد.
راه اندازی آزمایشی سرویس اتوبوس در مسیر ایستگاه محمدیه تا حرم مطهر حضرت معصومه (س)
مجید ارجونی، مدیرکل راهآهن قم گفت:در راستای ارتقای رفاه حال مسافران و زائران حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، با پیگیریها و هماهنگیهای صورتگرفته مقرر شد از تاریخ ۶ تا ۱۲ خردادماه، سرویس اتوبوس به صورت آزمایشی در مسیر ایستگاه راهآهن محمدیه تا حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه برقرار شود.
او افزود:براساس مطالبات مردمی و پیگیری نمایندگان محترم مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی و حمایت استاندار محترم؛ هدف از اجرای این طرح آزمایشی، سنجش میزان استقبال شهروندان و زائران از این مسیر حملونقل عمومی است. در صورت استقبال مطلوب، تصمیمات لازم برای تداوم و بهبود این سرویس در استان با حمایت نمایندگان محترم مردم شریف قم. استاندار و سازمان اتوبوسرانی اتخاذ خواهد شد.
او تاکید کرد:ادارهکل راهآهن قم همواره در تلاش است تا با همکاری دستگاههای مرتبط، خدمات حملونقلی را در شأن مسافران و زائران گرامی ارتقاء دهد.
راهحلی که موقتی است، اما درمانی واقعی نیست
راهاندازی آزمایشی سرویس اتوبوس در مسیر ایستگاه محمدیه تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) گامی مثبت در جهت رفع مشکلات حملونقل مسافران است، اما نمیتواند بهتنهایی درمان واقعی باشد. این اقدام اگرچه بخشی از نیازهای جابهجایی را کاهش میدهد، اما مشکلات اصلی ایستگاه همچنان پابرجاست—از جمله زیرساختهای نامناسب، مسیرهای دسترسی غیر استاندارد و نبود برنامهای جامع برای توسعه حملونقل عمومی پایدار.
مسافران همچنان درگیر چالشهای روزانهای هستند که تنها با یک سرویس اتوبوس برطرف نخواهد شد. آنچه این ایستگاه نیاز دارد، یک راهحل جامع و پایدار است، از بهبود جادهها گرفته تا افزایش گزینههای حملونقل عمومی و تنظیم تعرفههای مناسب. تا زمانی که این مسائل بهطور اساسی حل نشود، راهآهن محمدیه قم همچنان در انتظار تغییر واقعی باقی خواهد ماند.