«بنزین سوم» با نرخ ویژه در راه است | هر باک بنزین ۵۰ هزار تومانی چند میلیون تمام می‌شود؟

7 hours ago 1

«بنزین سوم» با قیمت حداقل ۵۰ هزار تومان در راه است؛ سوختی ویژه برای لوکس‌سواران و مالکان خودروهای میلیاردی که قرار است خارج از سهمیه‌های یارانه‌ای عرضه شود و با اختلافی نجومی نسبت به بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی، بازار سوخت ایران را وارد مرحله‌ای تازه کند.

به گزارش نبض بورس؛ بازار سوخت ایران در آستانه تجربه‌ای تازه قرار دارد؛ تجربه‌ای که بیش از همه به کار صاحبان خودروهای میلیاردی و لوکس می‌آید. این بار قرار است «بنزین سوم» وارد صحنه شود؛ سوختی ویژه با قیمتی نجومی که برای بسیاری از مردم، تنها در خبرها دست‌یافتنی خواهد بود.

بیش از یک سال است که اثری از بنزین سوپر در تهران دیده نمی‌شود و در شهرهای کوچک‌تر حتی مدت غیبت آن طولانی‌تر بوده است. مالکان خودروهای وارداتی و لوکس در این مدت ناچار به استفاده از بنزین معمولی شدند؛ اما آبان‌ماه سال گذشته هیئت وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که به اشخاص حقوقی اجازه می‌داد با مجوز وزارت نفت، اقدام به واردات و عرضه بنزین سوپر کنند. این بنزین قرار است در جایگاه‌های مشخص، خارج از چرخه یارانه‌ای و با قیمت آزاد عرضه شود.

قیمت بنزین سوپر اعلام شد

با این حال، ماه‌ها از آن مصوبه گذشت و خبری از عرضه بنزین لوکس‌ها نشد؛ تا اینکه در روزهای اخیر، وزیر نفت، محسن پاک‌نژاد از اجرایی شدن این طرح در آینده‌ای نزدیک خبر داد. او گفت: «عرضه بنزین سوپر بر اساس ظرفیت‌های قانونی اجرایی می‌شود و آیین‌نامه آن نیز به تصویب هیئت دولت رسیده است.» وزیر نفت این اقدام را «یک خدمت جدید» معرفی کرد و تأکید داشت که سهمیه‌های ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتری ۳۰۰۰ تومانی همچنان برقرار است و کارت سوخت جایگاه نیز حذف نخواهد شد.

اما آنچه خبر را جنجالی کرده، قیمت این سوخت است. پاک‌نژاد اعلام کرده است: «حداقل قیمت بنزین سوپر ۵۰ هزار تومان خواهد بود»؛ قیمتی که هیچ ارتباطی با سهمیه‌های یارانه‌ای ندارد و صرفاً بر اساس هزینه‌های واردات و حمل‌ونقل توسط بخش خصوصی تعیین می‌شود.

هر باک بنزین سوپر چند؟

این بدان معناست که برای پر کردن یک باک ۵۰ لیتری با این بنزین لوکس، باید ۲.۵ میلیون تومان پرداخت کرد و خودروهای شاسی‌بلند و آفرود با باک ۱۰۰ لیتری باید ۵ میلیون تومان هزینه کنند. اختلافی حیرت‌انگیز با نرخ‌های یارانه‌ای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی که شکاف طبقاتی در مصرف سوخت را آشکارتر می‌کند.

به این ترتیب، «بنزین سوم» نه تنها یک انتخاب، بلکه نشانه‌ای از تفکیک روشن میان جامعه‌ای است که همچنان در صف‌های طولانی برای بنزین یارانه‌ای می‌ایستد و گروهی کوچک که حاضرند هزینه میلیونی برای هر بار سوخت‌گیری خودروهای میلیاردی خود بپردازند.

Read Entire Article