رویداد آموزشی روایتگران طریق الحسین(ع) امروز با محوریت "مهارتهای خبری و رسانهای روایت خدمت مردمی در اربعین حسینی" ویژه فعالان رسانهای گروههای جهادی در سالن کنفرانس شهید زینالدین برگزار شد.
در این نشست، مجتبی امیرفرزانه مسئول رسانه مرکز حرکتهای جهادی استان قم، به تشریح شاخصههای سوژهیابی رسانهای در اربعین پرداخت و گفت: یک سوژه مؤثر در اربعین باید عملی و قابل اجرا، نوآورانه و بدیع باشد و حتی در صورت تکرار با نگاهی تازه ارائه شود؛ همچنین سوژه مطلوب باید آگاهیبخش، معنادار، احساسی و گاهی در پاسخ به سوالات مخاطبان بوده و بر محوریت انسان تمرکز داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای جهانی اربعین ابراز کرد: اربعین نمایش عشق و خدمت است و تنوع فرهنگی و جهانی این مسیر، با نمایش چهرهها و پرچمهای ملیتهای مختلف، قابلیت بسیاری در تبدیل شدن به یک سوژه جهانی را دارد.
امیرفرزانه تأکید کرد: سوژهپردازی با موضوع اربعین، با نگاه به جزئیات اتفاقات و توجه به بُعد معنوی افراد صورت گیرد و از موضوعات کلیشهای یا کماهمیت اجتناب شود، سوژهای حرفهای و جذاب است که زمینه داستانپردازی و ارتباط عاطفی با مخاطب را فراهم سازد.
وی ضمن بیان انواع سوژه، به الگوهای رفتاری اربعین اشاره کرد و رفتارهایی چون انفاق با حداقل امکانات، سادگی، ایثار، همدلی، فداکاری، بیاعتنایی به دنیا، برادری اقتصادی و مقابله با تجملگرایی را از مهمترین ابعاد فرهنگی این مناسک دانست.
سردبیر خبرگزاری فارس در قم همچنین ویژگیهایی همچون سلامت روحی، امنیت مسیر، فراموشی آلام شخصی، مسئولیتپذیری مردمی و ارتباط عاطفی فراتر از زبان را از مؤلفههای اجتماعی قابل روایت دانست و بر اهمیت توجه به جزئیات، ثبت لحظهها، پررنگکردن نقش زنان و نمایش پشتصحنه خدمت بهعنوان راهکارهای سوژهیابی تأکید کرد.
وی در ادامه به آموزش تکنیکها و اصول طلایی کپشن نویسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: روایت خدمت مردم و گروههای جهادی در این رویداد بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نشان دهیم که جهادگران در این عرصه نیز پای کار هستند و بهطور ویژه به ارائه خدمات گوناگون با نگاه جهادی و مقاومتی خود، میپردازند.
گفتنی است این رویداد آموزشی نیم روزه، به همت مرکز مطالعات و هدایت حرکتهای جهادی سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) استان قم برگزار شد.