باشگاه خبرنگاران جوان - تاریخ پر فراز و نشیب ملتها نقطه عطفی است برای آن که روایتهای دراماتیک بتوانند در قالبهای مختلف هنری و رسانهای چون سینما و تلویزیون شکل بگیرند. در حقیقت بازنمایی آنچه در تاریخ گذشته است به روایت آثار نمایشی، میتواند بستری باشد بر آن که حافظه جمعی یک ملت در قاب هنر به تصویر درآید و حتی به چالش نیز کشیده شود.
وقوع انقلاب اسلامی ایران که در تاریخ معاصر به عنوان مهم ترین تحول سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته میشود، از این حیث دارای ابعادی است که تاکنون در مفاهیم و مضامین بسیاری از کارگردانان ایرانی و فیلمنامههای آنان جای گرفته است.
گاه از میان بستر پرتلاطم تحولات اجتماعی همچون پیروزی انقلاب، وقایعی استخراج میشوند که میتوان به واسطه آن و همچنین پرورش ذوق هنرمندانه، آثاری خلق کرد که علاوه بر جنبهای از خاطره انگیز بودن وجه تاریخی خود را حفظ نمایند. در این میان وقایع مربوط به شکل گیری و تشکیلات سازی مجاهدین خلق یا منافقین از ابتدا تاکنون، کنجکاوی بسیاری از کارگردان سینمایی و تلویزیونی را برانگیخته تا از لنز دوربین خود، روایت جنایات این گروه تروریستی را با چاشنی فیلمنامههای داستانی و تاثیرگذار به چشم مخاطب دیروز و امروز بیاورند.
در واقع سوژه منافقین بارها مورد آزمایش کارگردانان متعددی از جلیل سامان در تلویزیون تا محمدحسین مهدویان در سینما شده است و هریک با قرار دادن این موضوع در محوریت آثار، خلق شخصیت و داستانهای متفاوت، زوایای مختلفی را برای قصه گویی انتخاب کردهاند.
در مدت اخیر نیز سریال «عملیات مهندسی» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی با محوریت عملیاتهای ترور منافقین، داستان خود را پس از حذف موسی خیابانی روایت میکند. پخش این اثر جدید در ژانر سیاسی و تاریخی که با نوعی درام در قصه گویی ترکیب شده است، بهانهای است تا نگاهی بیندازیم به آثار تلویزیونی در این حوزه که به پخش رسیدند:
عاشقانههای سیاسی به سبک جلیل سامان
در میان کارگردانانی که در گذشته تاریخی منافقین کنکاش کرده و به خلق اثر پرداختهاند، نام جلیل سامان نیز نمایان است. جلیل سامان با ساخت سهگانههایی چون «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» محوریت کار خود را بر وقوع انقلاب اسلامی و عملکرد منافقین گذاشته است. هرچند که در ارمغان تاریکی و نفس نقش منافقین در طراحی عملیاتهای ترور بیشتر به چشم میآید و فیلمنامه آنها بر مبنای روایتی درام و عاشقانه شکل میگیرد.
«ارمغان تاریکی» با ایفای نقش آرش مجیدی، لیلا زارع، امیر آقایی و ... داستان خود را با مضمونی عاشقانه شروع و در ادامه اختلافات درون سازمانی مجاهدین خلق را به تصویر کشاند.
«نفس» دیگر مجموعه تلویزیونی است که جلیل سامان در ادامه دو اثر قبلی خود با موضوع کشمکش انقلابیون و منافقین به تصویر کشاند و برخلاف ارمغان تاریکی و پروانه، این بار سرنوشت متفاوتی برای دو شخصیت اصلی داستان در نظر گرفته شد. این سریال نیز با بازی علیرضا کمالی و ساناز سعیدی با اشاره به عملیاتهای ترور منافقین، تغییر ایدئولوژی سازمانی آنها را در داستانی دراماتیک بازگو میکند.
شاهرگ منافقین
سریال تلویزیونی «شاهرگ» به کارگردانی سید جلال دهقانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی داستان پر چالش دیگری از تاریخ منافقین و بمب گذاریهای آنان را در قالب درام و خرده داستانهایی به جریان گذاشت. این سریال نیز با بازی نیما رئیسی، عباس غزالی، مرحوم سیروس گرجستانی و ... رقم خورد.
روایت منافقین به زبان طنز
هرچند که جلیل سامان کارگردانی در ژانر درام است، اما آثار تاریخی او تنها در این زمینه منحصر نماند و در قالب کمدی با سریال «زیرخاکی» جریان منافقین را در برخی از سکانسها به چالش کشید.
زیرخاکی با بازی پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در طی چند فصل به وقایع قبل و بعد از انقلاب اسلامی میپردازد و در قسمتهایی با زبان طنز ایدئولوژی و عملکرد منافقین را برای مخاطب به تصویر میکشاند.
منبع: فارس