فراگیری افراطی هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

3 hours ago 1

ترویج افراطی هوش مصنوعی در میان دانشجویان

اقتصاد۲۴- چت‌بات‌های مبتنی بر «هوش مصنوعی» مانند «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) از شرکت «اوپن‌ای‌آی» بار‌ها نشان داده‌اند که اطلاعات نادرستی ارائه می‌دهند، منابع و حقایق ساختگی درست می‌کنند و با اعتماد به نفس غلط خود، افراد را گمراه می‌کنند. بنابراین، بسیاری از آموزش‌دهندگان نسبت به ابزار‌های «هوش مصنوعی» بدبین هستند، ولی طبیعی است که «اوپن‌ای‌آی» و دیگر رقبا بدون توجه به نگرانی‌ها و اعتراض‌ها، دانشگاه‌ها و ترویج خدمات‌شان در بین دانشجویان را در اولویت قرار دهند.

به نقل از گیزمودو، شرکت «اوپن‌ای‌آی» در حال اجرای برنامه‌ای گسترده است تا «چت جی‌پی‌تی» را در دانشگاه‌ها به ابزاری جدایی‌ناپذیر تبدیل کند و بسیاری از جنبه‌های تجربه دانشگاهی را با جایگزین‌های «هوش مصنوعی» جایگزین کند. این شرکت می‌خواهد دانشجویان دانشگاه‌ها از همان لحظه ورود به دانشگاه، صاحب حساب شخصی «هوش مصنوعی» شوند. هدف این است که «چت جی‌پی‌تی» نقش‌هایی مانند مربی شخصی، کمک آموزشی استاد و مشاور حرفه‌ای ایفا کند و به دانشجویان در یافتن کار پس از فارغ‌التحصیلی کمک کند.

برخی دانشگاه‌ها برخلاف این که در ابتدا دنیای آموزش نسبت به «هوش مصنوعی» بی‌اعتماد بوده، در این راه همراه شده‌اند. دانشگاه‌هایی مانند «دانشگاه مری‌لند» (Maryland) و «دانشگاه کالیفرنیا» برای سرویس پریمیوم «چت جی‌پی‌تی» ثبت‌نام کرده‌اند و شروع به ادغام این چت‌بات در بخش‌های مختلف تجربه آموزشی کرده‌اند. همچنین «ایلان ماسک» (Elon Musk) در زمان برگزاری آزمون‌ها، دسترسی رایگان به چت‌بات «گروک» (Grok) را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد و گوگل در حال حاضر هوش مصنوعی «جمینای» (Gemini) را تا پایان سال تحصیلی ۲۰۲۵-۲۰۲۶ در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد، اما این موارد خارج از ساختار فعلی آموزش عالی است و «اوپن‌ای‌آی» در تلاش است در آن حوزه فعالیت کند.


بیشتر بخوانید: عکس/ ترافیک کاربران در ChatGPT از ویکی‌پدیا عبور کرد


تصمیم دانشگاه‌ها برای پذیرش «هوش مصنوعی»، بعد از اینکه در ابتدا موضع سخت‌گیرانه‌ای در مقابل آن گرفتند و نگران تقلب بودند، جای نگرانی دارد. شواهد متعددی نشان می‌دهد که «هوش مصنوعی» جهت یادگیری و حفظ اطلاعات صحیح، چندان مفید نیست. اگر هدف دانشگاه این است که به دانشجو‌ها یاد بدهد چگونه فکر کنند، «هوش مصنوعی» این هدف را زیر سوال می‌برد.

یکی دیگر از مباحث مهم، بحث اطلاعات نادرست است. در یک آزمایش، دانشمندان سعی کردند «هوش مصنوعی» را در زمینه آموزش قوانین حق انحصاری قرار دهند تا ببینند در پاسخ به سوالات مرتبط با این موضوع چه نتایجی را ارئه می‌دهد. نتیجه این شد که همگی اطلاعات نادرست، موارد جعلی و خطا ارائه دادند. آنها گزارش دادند که «چت جی‌پی‌تی» در یک چهارم موارد، پاسخ‌هایی نامقبول و مضر برای فرآیند یادگیری، ارائه داد.

شرکت «اوپن‌ای‌آی» و دیگر شرکت‌ها قصد دارند چت‌بات‌های خود را نه تنها در کلاس درس، بلکه در تمامی جنبه‌های زندگی دانشجویی جای دهند و این موضوع خطرات زیادی دارد. تکیه کردن بیش از حد به چت‌بات‌ها می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی فرد تاثیر منفی بگذارد. همچنین، اینکه دانشگاه‌ها در «هوش مصنوعی» سرمایه‌گذاری می‌کنند، یعنی کمتر در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌شود که می‌تواند تعاملات انسانی را افزایش دهد.

منبع: ایسنا

Read Entire Article