مرگ خاموش در جاده‌های لرستان؛ آمارها نگران‌کننده است

1 hour ago 1

باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سارا بابایی - ترکیب جاده‌های کوهستانی، کمبود زیرساخت‌های ایمنی، افزایش تردد در ایام خاص مانند اربعین، و ضعف در فرهنگ رانندگی، شرایطی را رقم زده که مرگ و جراحت ناشی از تصادفات به یکی از چالش‌های اصلی حوزه اجتماعی و امنیتی استان بدل شده است.

بر اساس آمار رسمی، تنها در چهار ماه نخست امسال، ۱۵۲ نفر جان خود را در تصادفات استان از دست داده‌اند؛ عددی که در مقایسه با ۱۳۳ فوتی مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

 این در حالی است که برنامه‌های متعددی برای کاهش تصادفات، از برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز گرفته تا آموزش رانندگی ایمن، اجرا یا وعده داده شده، اما واقعیت جاده‌ها و خبر‌های روزانه از حوادث مرگبار، حکایت دیگری دارد

مرگ در جاده؛ آمار‌هایی که رو به بالا می‌روند

بیژن دارایی، معاون پیشگیری دادگستری لرستان، با اشاره به وضعیت نگران‌کننده تصادفات گفت:سال گذشته ۴۹۰ نفر در تصادفات استان فوت کردند که ۴۲۹ نفر از آنها در تصادفات برون‌شهری و مابقی درون‌شهری بودند. همچنین ۸۰۰۳ نفر در تصادفات جرحی آسیب دیدند.

 وی افزود:تنها در چهار ماهه امسال، ۱۵۲ نفر فوتی ناشی از تصادف داشته‌ایم که نسبت به ۱۳۳ فوتی مدت مشابه سال گذشته، روند افزایشی دارد.

دارایی به آمار ویژه ایام اربعین اشاره کرد و گفت:در اربعین ۱۴۰۳، ۳۳ نفر فوت و ۵۳۳ نفر مجروح شدند. برای همین جلسات متعددی با راهداری، شهرداری و سایر دستگاه‌ها برگزار شده تا نقاط حادثه‌خیز رفع و آموزش‌های ایمنی گسترش یابد.

جاده‌های بحران‌زده؛ محور‌هایی با بیشترین قربانی

یدالله نادری، سرپرست پلیس‌راه لرستان، یکی از مشکلات اساسی را تمرکز تصادفات در چند محور خاص دانست:محور‌های اسلام‌آباد به زانوگه، بروجرد به اراک، الیگودرز به داران و کمربندی خرم‌آباد بحرانی‌ترین مسیر‌ها هستند. علت اصلی بیشتر تصادفات، عدم توجه به جلو به دلیل خستگی، خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه و خوردن و آشامیدن است.

وی با بیان میانگین بالای تصادفات افزود:از سال ۱۴۰۰ به بعد حدود ۱۰ هزار فقره تصادف ثبت شده که ماهانه نزدیک به ۸۵۰ مورد را شامل می‌شود.

 نادری راهکار‌هایی همچون استفاده از تجهیزات به‌روز و چهارخطه‌کردن محور‌های اصلی را ضروری دانست.

زیرساخت فرهنگی؛ از کتاب تا موشن‌گرافی

داریوش بارانی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد، گفت:شهرداری موظف است ۲۰ درصد زیرساخت‌های خود را به فعالیت‌های فرهنگی حوزه ترافیک اختصاص دهد. در این راستا انتشار کتاب، ساخت موشن‌گرافی و برگزاری نمایشگاه در دستور کار قرار دارد.

 او، اما به نبود همکاری برخی دستگاه‌ها در جلسات آموزشی ترافیک گلایه کرد و تأکید داشت که بعد از اربعین بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی به موضوع ترافیک اختصاص می‌یابد

فرهنگ رانندگی؛ عامل انسانی در کانون بحران

سردار یحیی الهی، فرمانده انتظامی لرستان، با اشاره به نقش افراد بومی گفت:۸۵ درصد تصادفات توسط رانندگان بومی رخ می‌دهد. این یعنی فرهنگ‌سازی در رانندگی یک ضرورت انکارناپذیر است.

 وی افزود:به‌طور میانگین در کشور هر ۱۰ کیلومتر یک دوربین نظارتی داریم، اما در لرستان هر ۳۰ کیلومتر یک دوربین نصب شده که این کمبود، کنترل ترافیک و پیشگیری را دشوار می‌کند.

پیشنهاد‌های کوتاه‌مدت برای اربعین

حجت‌الاسلام شهواری، رئیس کل دادگستری لرستان، با تأکید بر ضرورت اقدامات فوری گفت:حضور میدانی پلیس، نصب علائم هشداردهنده، ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی و استقرار مواکب در نقاط پرخطر از جمله راهکار‌های کوتاه‌مدت برای کاهش تصادفات در ایام اربعین است. همچنین استفاده از ظرفیت بسیج برای پوشش نقاط حادثه‌خیز ضروری است.

تصادفات جاده‌ای در لرستان ترکیبی پیچیده از کمبود زیرساخت، محور‌های پرخطر، ضعف فرهنگ رانندگی و کمبود تجهیزات کنترلی است.

اگرچه مسئولان بر ضرورت رفع نقاط حادثه‌خیز، آموزش رانندگان و توسعه جاده‌ها تأکید دارند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که این اقدامات هنوز نتوانسته‌اند روند رو به رشد مرگ و جراحت در جاده‌های استان را متوقف کنند.

تجربه اربعین و دیگر مناسبت‌های پرتردد می‌تواند معیار سنجش اثربخشی اقدامات فوری باشد، اما برای کاهش پایدار تلفات، لرستان به یک برنامه جامع، سرمایه‌گذاری بلندمدت و همگرایی واقعی دستگاه‌ها نیاز دارد؛ وگرنه جاده‌های استان همچنان صحنه تکرار یک تراژدی خواهند بود.

Read Entire Article