مشارکت بیش از ۹۰ هزار معلم در جشنواره روش‌های نوین تدریس

1 hour ago 1

باشگاه خبرنگاران جوان - رضوان حکیم‌زاده روز دوشنبه در نشست شورای معاونین اداره‌کل آموزش و پرورش استان تهران با تأکید بر اهمیت راهبردی برنامه تحولی دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش، گفت: دولت چهاردهم در هیچ حوزه‌ای جز آموزش‌وپرورش وعده نداد و تمام اعتبار خود را وقف تحول در این حوزه کرده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش حوزه‌ای دیربازده و بنیادین است که نتایج آن در بلندمدت نمایان می‌شود، افزود: دولت با نگاهی ملی نه منطقه‌ای، وارد میدان تحول شده و تمرکز خود را بر توسعه سرمایه انسانی، به‌ویژه در دوره ابتدایی که شالوده تعلیم و تربیت است؛ قرار داده است.

حکیم‌زاده، محور اصلی اجرای موفق برنامه‌های تحولی را درگیر شدن عمیق مدیران، معلمان و کارشناسان دانست و گفت: برای تحقق این تحول، باید سه پرسش کلیدی را پاسخ دهیم؛ چرایی، چیستی و چگونگی برنامه است که ما باید بدانیم چرا وارد این مسیر شدیم، دقیقا چه می‌خواهیم انجام دهیم و چگونه آن را محقق کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف این برنامه، ایجاد تحول در روش‌های یاددهی یادگیری است و به این منظور، توسعه شیوه‌های یادگیری فعال، مشارکتی و گروهی در دستورکار قرار گرفته و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در آموزش و ارتقای کیفیت تدریس از جمله راهبردهای اصلی محسوب می‌شود همچنین تقویت مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و ایجاد محیط‌های یادگیری مثبت و انگیزشی از دیگر اهداف این برنامه تحولی است.

وی با اشاره به طراحی «سامانه اجتماعات یادگیری» و عضویت بیش از ۳۴۰ هزار مدیر، معاون و معلم ابتدایی در سراسر کشور، گفت: در این بستر مجازی، معلمان با تشکیل گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره، تجربه‌های آموزشی خود را به اشتراک می‌گذارند، محتوا تولید می‌کنند، فیلم‌های کلاس درس خود را بارگذاری می‌کنند و از هم می‌آموزند.

حکیم زاده با تشریح رویکرد توانمندسازی معلمان در قالب آموزش‌های حضوری و مجازی، اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف تحول، چهار کارگاه کلیدی طراحی شده است؛ کارگاه نخست با موضوع «مبانی یادگیری فعال و طراحی آموزش» به مفاهیم پایه و طراحی هدفمند فرآیند یاددهی یادگیری می‌پردازد، کارگاه دوم با عنوان «روش‌های تدریس تعاملی و مشارکتی» شامل تکنیک‌هایی نظیر ایفای نقش، یادگیری پروژه‌محور و بازی‌محور است و در کارگاه سوم «محیط یادگیری مثبت» مورد تأکید قرار می‌گیرد؛ محیطی که هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ عاطفی زمینه‌ساز رشد دانش‌آموزان باشد و کارگاه چهارم نیز در ادامه این مسیر طراحی شده و اطلاعات تکمیلی آن در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت.

وی خطاب به مدیران مناطق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نقش شما در شناسایی، توانمندسازی و حمایت از معلمان خلاق بی‌بدیل است.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

Read Entire Article