کد خبر: ۳۱۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۴
اقتصاد۲۴ گزارش میدهد؛
در این مطلب به معرفی جنگنده شنیانگ جی-۶ خواهیم پرداخت.
اقتصاد۲۴- جی-۶ (Jian-۶) یک هواپیمای جنگنده دو موتوره است که توسط شرکت هواپیماسازی شنیانگ (SAC) چین طراحی و ساخته شده است. این هواپیما بر اساس مدل قبلی خود، میگ-۱۹، ساخته شده است. جی-۶ یا اف-۶ عمدتاً برای برآورده کردن نیازهای نیروی هوایی (PLAAF) و نیروی دریایی ارتش خلق چین (PLANAF) ساخته شده است.
توسعه جنگنده شنیانگ جی-۶
چین در اوایل دهه ۱۹۵۰ با کمک اتحاد جماهیر شوروی شروع به توسعه میگ-۱۹ خود کرد. شرکت هواپیماسازی شنیانگ در سال ۱۹۵۳ یک دونگ فنگ-۱۰۲ بر اساس میگ-۱۹P و میگ-۱۹S روسی تولید کرد. دونگ فنگ-۱۰۲ اولین پرواز خود را در سپتامبر ۱۹۵۹ انجام داد. تولید دونگ فنگ-۱۰۲ به دلیل مشکلات کیفی و عملکرد نامطلوب لغو شد.
شنیانگ بعداً در سال ۱۹۶۱ شروع به توسعه یک هواپیمای مدرن بر اساس میگ-۱۹S کرد. مدل جدید با نام J-۶ (Jian-۶) نامگذاری شد و در سپتامبر ۱۹۶۴ وارد خدمت عملیاتی در نیروی هوایی ارتش چین شد. J-۶ همچنین به کشورهای مختلفی از جمله آلبانی، کامبوج، ایران، عراق، برمه، سومالی، سودان، تانزانیا، ویتنام، زیمبابوه، کره شمالی و پاکستان صادر شده است.
دونگ فنگ-۱۰۳ نسخه چینی میگ-۱۹ P است که توسط شنیانگ و نانچانگ توسعه داده شده است. اولین پرواز آن در دسامبر ۱۹۵۸ انجام شد. گروه صنایع هواپیمایی هونگدو بعداً دانگ فنگ-۱۰۵ مدرن را بر اساس میگ-۱۹ PM خود ساخت که مجهز به موشکهای هوا به هوا است.
تولید دونگفنگ-۱۰۳ و دونگفنگ-۱۰۵ به دلیل عملکرد ناامیدکنندهشان متوقف شد. گروه صنایع هوایی گوئیژو (GAIG) تولید میگ-۱۹پی را در سال ۱۹۷۴ برای ساخت هواپیمای J-۶ A از سر گرفت.
بازنشستگی جنگندههای J-۶ از نیروهای دفاعی چین در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. این هواپیماها بعداً تا دهه ۱۹۹۰ به دلیل کمبود بودجه برای نوسازی ناوگان جنگندههای J-۶ ارتش آزادیبخش خلق چین حفظ شدند.
طراحی جنگنده شنیانگ جی-۶
J-۶ یا F-۶ با بالهای مایل به عقب برای شکستن سرعت صوت طراحی شده است. این هواپیما از نظر ساختاری نیمه تکضلعی است و بالهای آن با نوکهای صاف تیز شدهاند. دم هواپیما بیضی شکل است و دارای یک سایبان در دماغه جلویی است. J-۶ شامل یک کابین خلبان با صندلیهای پرتابشونده است.
تسلیحات جنگنده شنیانگ جی-۶
J-۶ یا F-۶ مجهز به سه توپ ۳۰ میلیمتری نوع ۳۰-۱ است که میتوانند مهمات را با نرخ ۷۰ گلوله برای هر توپ (توپ بال) و ۵۵ گلوله برای هر توپ (توپ بدنه) شلیک کنند. این هواپیما دارای شش جایگاه حمل مهمات است که سه عدد از آنها روی هر بال قرار دارد.
این هواپیما میتواند تا ۲۵۰ کیلوگرم بار حمل کند. J-۶ مجهز به موشکهای هوا به هوای PL-۲ و PL-۵، بمبهای ضد باند، دو پرتابگر موشک غیر هدایتشونده و دو مخزن سوخت ۵۰۰ لیتری است.
موتور شنیانگ جی-۶
J-۶ یا F-۶ که از دو موتور توربوجت پسسوز Liming Wopen-۶A (Tumansky RD-۹B) نیرو میگیرد، در سال ۱۹۶۴ برای تولید مجدد تأیید شد. هر موتور میتواند ۳۶.۷۸ کیلونیوتن نیروی پسسوز تولید کند. توسعهدهنده موتور WP-۶، کارخانه موتورسازی شنیانگ، این مجوز را در اکتبر ۱۹۶۱ دریافت کرد.
ارابه فرود
یک ارابه فرود هیدرولیکی جمعشونده از نوع سهچرخه روی هواپیما نصب شده است. این ارابه با چرخهای KT-۳۷ با ترمز دوگانه به ابعاد ۶۶۰ × ۲۰۰ B و فشار باد تایر ۱۰.۷۹ × ۱۰۵ پاسکال (۱۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) یکپارچه شده است.
عملکرد جی-۶
J-۶ یا F-۶ میتوانند با سرعت ۱۸۰ متر بر ثانیه اوج بگیرند. حداکثر سرعت و سرعت کروز هواپیما به ترتیب ۱۵۴۰ کیلومتر بر ساعت و ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
برد آن ۶۸۵ کیلومتر است. برد و سقف پروازی این هواپیما به ترتیب ۲۲۰۰ کیلومتر و ۱۷۶۰۰ متر است. وزن هواپیما حدود ۵۴۴۷ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۱۰۰۰۰ کیلوگرم است.
مشخصات فنی کلی J-۶
نقش: هواپیمای جنگنده یا رهگیر
ساخت: چین
خدمه: یک نفر
اولین پرواز: دسامبر ۱۹۵۸
معرفی شده: دسامبر ۱۹۶۱
تعداد ساخته شده: ۳۰۰۰
طولک ۱۲.۵ متر
طول بالها: ۹.۲ متر
ارتفاع: ۳.۹ متر
مساحت بال: ۲۵ متر مربع
وزن خالی: ۵۴۴۷ کیلوگرم
وزن بار مفید: ۷۵۶۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۱۰۰۰۰ کیلوگرم
موتور: موتور توربوجت Liming Wopen-۶A (Tumansky RD-۹B) با پسسوز
تعداد موتورها: دو
نیروی رانش: ۳۶.۷۸ کیلونیوتن (۸۲۶۷ پوند-نیرو) برای هر موتور
حداکثر سرعتک ۱۵۴۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز: ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی: ۶۸۵ کیلومتر