کد خبر: ۳۰۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۴
اقتصاد۲۴ گزارش میدهد؛
در ژوئیه ۲۰۰۴، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که شرکت تالس یو کی به عنوان پیشنهاددهنده برتر برای پروژه واچ کیپر انتخاب شده است.
اقتصاد۲۴- واچکیپر (Watchkeeper)، یک سامانه هوایی بدون سرنشین با حسگر دوگانه و قابلیت کار در تمام شرایط آب و هوایی است. این پهپاد با قابلیت شناسایی هوایی بلادرنگ آگاهی موقعیتی بیشتری را برای نیروهای زمینی فراهم میکند.
پهپاد واچکیپر توسط شرکت تالس انگلستان با همکاری شرکت الکترونیکی دفاعی البیت سیستمز مستقر در اسرائیل توسعه داده شده است. پهپاد واچکیپر قابلیت اطلاعات، نظارت، هدفگیری و شناسایی را برای نیروهای مسلح انگلستان فراهم میکند.
توسعه سیستم پهپاد واچکیپر
در ژوئیه ۲۰۰۴، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که شرکت تالس یو کی به عنوان پیشنهاد دهنده برتر برای سیستم پهپاد تاکتیکی واچکیپر انتخاب شده است.
بیشتر بخوانید: معرفی پهپاد Shadow ۲۰۰ RQ-۷
در اوت ۲۰۰۵، قرارداد ۷۷۵ میلیون پوندی برای مراحل توسعه، تولید و پشتیبانی اولیه برنامه واچکیپر به تالس یو کی اعطا شد. ۵۴ سیستم پهپاد واچکیپر برای تحویل به ارتش بریتانیا سفارش داده شد. واچکیپر یک سیستم تاکتیکی است که توسط توپخانه سلطنتی ارتش بریتانیا در صحنه نبرد اداره میشود.
در ژوئن ۲۰۰۷، پس از تکمیل بررسیهای حیاتی طراحی، تالس از طرح نهایی رونمایی کرد که دارای قابلیت حمل بار دوگانه، عملیات در تمام شرایط آب و هوایی با قابلیت یخزدایی و قابلیت برخاست و فرود خودکار است.
اولین پرواز پهپاد واچکیپر در آوریل ۲۰۰۸ از فرودگاه مگیدو در شمال اسرائیل انجام شد. آزمایشهای سامانه برخاست و فرود خودکار مجیک ایکس-بند شرکت البیت در آگوست ۲۰۰۸ با موفقیت به پایان رسید، در حالی که آزمایشها با رادارای-مستر و محمولههای الکترواپتیکی در اواخر ۲۰۰۸ انجام شد. در آوریل ۲۰۱۰، وزارت دفاع بریتانیا یک قرارداد پشتیبانی اولیه سه ساله با شرکت تالس یو کی برای برنامه پهپاد واچکیپر امضا کرد.
در مارس ۲۰۱۴، پهپاد واچکیپر برای اولین پروازهای عملیاتی خود در افغانستان و در حمایت از عملیات ارتش بریتانیا در این منطقه مستقر شد.
محموله بار
WK۴۵۰ حداکثر ظرفیت بار مفید ۱۵۰ کیلوگرم را دارد. این بار مفید شامل حسگرهای روز/شب، یک نشانگر لیزری و یک رادار روزنه ترکیبی/نشانگر هدف متحرک زمینی است.
در دسامبر ۲۰۰۵، سیستم رصد الکترواپتیکی CoMPASS (سیستم تثبیتشده پیشرفته چندمنظوره فشرده) که توسط El-op (یکی از شرکتهای تابعه البیت) تهیه شده است، و رادار آی-مستر SAR/GMTI که توسط تالس ایرواسپیس در کراولی تهیه شده است، به عنوان بارهای مفید ماموریتی واچکیپر انتخاب شدند.
سنسورهای CoMPASS میتوانند شامل آرایه صفحه کانونی فلیر نسل سوم با اندازه ۳-۵ میکرون، فلیر با اندازه ۸-۱۲ میکرون، دوربین تلویزیونی رنگی با زوم، مسافتیاب لیزری ایمن برای چشم، نشانگر لیزری با پمپ دیودی، روشنکننده هدف لیزری و ردیاب خودکار باشند.
یک لینک ماهوارهای باند وسیع میتواند روی این وسیله نقلیه هوایی نصب شود. میتوان از لینک ماهوارهای داخلی برای ارائه عملیات با برد بیشتر بدون استفاده از یک هواپیمای رله رادیویی جداگانه استفاده کرد.
شرکت راکول کالینز (شرکت فناوریهای آتنا) تأمینکننده سیستم ناوبری آتنا ۴۱۱ است که یک سیستم یکپارچه ناوبری اینرسی/موقعیتیابی جهانی/سیستم مرجع جهتگیری دادههای هوایی (INS/GPS/AHRS) است. آتنا ۴۱۱ تنها ۱ کیلوگرم وزن دارد.
ایستگاه کنترل زمینی
پهپاد واچکیپر از طریق لینک داده ماهوارهای به شبکهای از ایستگاههای کنترل زمینی کانتینری متصل است که در آنجا تصاویر تجزیه و تحلیل و منتشر میشوند. ایستگاه کنترل زمینی به طول ۲۰ فوت که توسط مارشال اس وی ارائه میشود، توسط کامیونهای استاندارد DROPS که به عنوان تجهیزات دولتی ارائه میشوند، حمل میشود.
ایستگاه کنترل زمینی پهپاد به عناصر زمینی متصل است که مختصات مکانی نسبی و مطلق پهپاد را به ایستگاه کنترل زمینی پهپاد ارسال میکنند. پهپادها از طریق لینکهای داده ماهوارهای به ایستگاه کنترل زمینی پهپاد متصل هستند.
سپس لینکهای داده ماهوارهای بر اساس مختصات دریافتی، به پهپاد برای برخاستن و فرود ایمن کمک میکند. این امر به برخاستن و فرود خودکار پهپاد در شرایط عادی و همچنین شرایط نامساعد مانند دید کم و قطع جی پی اس کمک میکند.
این پهپاد مجهز به سیستم ناوبری اینرسی و سیستم موقعیتیابی جهانی و سیستمهای Pitot است. در صورت خرابی جی پی اس، سیستم توسط لینک داده کنترل میشود. در صورت وقوع تصادف کامل، میتوان با استفاده از اینرسی موقعیت مناسب را پیدا کرد.
سیستم پیشرانه واچکیپر
واچکیپر مجهز به یک موتور دوار وانکل با خنککننده آب است که توسط شرکت بریتانیایی یوای وی انجینز تولید میشود. سوخت مورد استفاده موتور، بنزین هوانوردی است. سیستم سوخت دارای یک مخزن سوخت و جمعکننده یکپارچه برای تأمین مداوم و بدون وقفه سوخت در حین مانور است.