به گزارش سرویس علم و فناوری تابناک، با آغاز آگوست ۲۰۲۵، جدیدترین آمار منتشرشده وبسایت Statcounter نشان میدهد که مرورگر گوگل کروم با ثبت سهم ۶۹/۹۸ درصدی، سلطه بیرقیب خود را بر بازار مرورگرهای اینترنتی حفظ کرده و به رکوردی نزدیک به بیشترین سطح تاریخی خود دست یافته است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته افزایشی ۳/۰۹ درصدی را نشان میدهد.
در مقابل، مرورگر مایکروسافت اج که در جایگاه دوم قرار دارد، شاهد افت چشمگیری بوده و سهم آن از بازار جهانی مرورگرها به ۱۱/۸ درصد کاهش یافته است؛ درحالیکه در ماه گذشته این رقم ۱۳/۰۶ درصد بود. این افت درخورتوجه باردیگر اختلاف فاحش میان کروم و اج را برجسته میکند.
نئووین مینویسد که مایکروسافت با ارائه قابلیتی جدید با عنوان Copilot Mode قصد دارد جایگاه مرورگر اج را احیا کند. این حالت جدید امکاناتی نظیر خلاصهسازی هوشمند صفحات وب و تحلیل همزمان چند تب و بررسی روند مرورگر در قالب سفرهای کاربر را ارائه میدهد. بااینحال، بسیاری از کاربران از دخالت هوش مصنوعی در فعالیتهای مرور خود ابراز نگرانی کردهاند و مشخص نیست این قابلیتها تا چه حد در بازگشت اعتماد کاربران مؤثر خواهند بود.
در همین حال، گوگل نیز با درک تهدید مرورگرهای نوظهوری همچون Comet از شرکت پرپلکسیتی، در حال توسعه قابلیتهای پیشرفتهتری برای کروم با تمرکز بر تجربههای هوشمند مبتنیبر هوش مصنوعی است. طبق آمار Statcounter برای جولای ۲۰۲۵، دیگر مرورگرهای مطرح بازار نیز شاهد افت محسوسی در سهم بازار خود بودهاند. مرورگر سافاری با ۶/۵۱ درصد سهم (کاهش ۱/۸۳ درصدی) در رتبه سوم قرار دارد. پساز آن، فایرفاکس با ۵/۳۲ درصد (کاهش ۰/۵۲ درصدی) و اپرا با ۲/۲ درصد (کاهش ۰/۴۳ درصدی) دیده میشوند.
سلطه کروم در بازار مرورگرها
در بازار مرورگرهای موبایلی نیز گوگل کروم با سهمی ۶۷/۳۲ درصدی صدرنشین بیرقیب است. در این بخش، مرورگرهای سافاری و سامسونگ اینترنت با ۲۲/۴۲ و ۳/۵ درصد بهترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند. در این میان، مرورگر اج با وجود برخورداری از ویژگیهایی نظیر پشتیبانی از افزونهها و تبلیغگیر اختصاصی، همچنان در بازار موبایل حضوری کمرنگ دارد و نتوانسته است جایگاهی در جدول پرفروشترینها کسب کند.
درمجموع، آمار جدید Statcounter نشان میدهد که گوگل با مرورگر کروم همچنان حکمران بیچونوچرای بازار مرورگرهاست و حتی تلاشهای رقبا برای ارائه ویژگیهای نوین، هنوز نتوانستهاند این برتری را تهدید کنند. مرورگرهای سنتی همچون اج و فایرفاکس هم نیازمند بازنگریهای اساسی در استراتژیهای خود هستند تا بتوانند از سقوط بیشتر در این رقابت فشرده جلوگیری کنند.