آیا قیمت‌های جهانی خودرو افزایش می‌یابد؟

17 hours ago 1

قیمت‌خودرو

اقتصاد۲۴- تعرفه‌های واردات از ژاپن و اتحادیه اروپا، حتی پس از توافق‌های اخیر با این کشورها، هنوز ۱۵ درصد و بسیار بالاتر از سال‌های گذشته است، اما تاکنون، این هزینه‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل نشده است.

داده‌های شرکت آمریکایی ارزیابی خودرو «کتاب آبی کِلی» (Kelley Blue Book) نشان می‌دهد که قیمت معاملات خودرو‌های صفر در ژوئن سال ۲۰۲۵ نسبت ژوئن سال میلادی گذشته، ۱.۲ درصد افزایش یافته است. این در واقع افزایش قیمت کمتری نسبت به میانگین افزایش بر مبنای ۱۰ ساله است، به این معنی که قیمت خودرو با شروع تعرفه‌ها، کمتر از حد معمول، افزایش یافته است.

«ارین کیتینگ»، تحلیلگر شرکت «کاکس اتوموتیو» اظهار کرد: این موضوع اندکی تعجب‌آور، اما برای مصرف‌کننده، خوب بوده است. بخشی از دلیل هم این است که وقتی تعرفه‌ها در بهار سال میلادی جاری، اعمال شدند، پارکینگ‌های نمایندگی‌ها پر از خودرو‌هایی بود که قبلا بدون تعرفه، وارد شده بودند.

«کیتینگ» گفت: عامل دیگر این است که وقتی مردم، قبل از اعمال تعرفه‌ها، برای خرید خودرو هجوم آوردند، شرکت‌ها از این فرصت به عنوان فرصتی برای جذب خریداران جدید به برندهایشان استفاده کردند و با تعویق افزایش قیمت‌ها، توانستند فروش بیشتری داشته باشند. همچنین، خودروسازان دلیلی برای نگرانی داشتند که اگر قیمت‌ها افزایش یابد، خریداران به سادگی خرید را متوقف خواهند کرد.

تاکنون، خودروسازان بزرگ ضرر ناشی از اعمال تعرفه‌ها را متحمل شده‌اند. خودروسازان در تماس با سرمایه‌گذاران، صورتحساب‌های تعرفه‌ای خود را برای سه ماه گذشته، ارائه کرده‌اند که شامل ۱.۱ میلیارد دلار برای جنرال موتورز، ۶۰۰ میلیون دلار برای هیوندای، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای کیا، ۱.۵ میلیارد دلار برای فولکس واگن و حدود ۱.۷ میلیارد دلار برای استلانتیس بر مبنای سالانه است.

«کیتینگ» گفت: اکثر خودروسازان، واقعا تعرفه‌ها را به جان می‌خرند. او افزود: تامین‌کنندگان نیز از تعرفه‌ها ضربه می‌خورند. البته جنرال موتورز، هیوندای، کیا و فولکس واگن، با وجود تعرفه‌ها، همچنان سودآور هستند. شرکت خودروسازی استلانتیس، سودآور نیست، اما مشکلاتش به قبل از تعرفه‌ها برمی‌گردد. با این حال، این شرکت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران تحت فشار هستند که این هزینه‌ها را برای همیشه، متحمل نشوند.


بیشتر بخوانید:بازار خودرو سکته کرد + جدول


برخی از شرکت‌های خودروسازی با انتقال تولید بیشتر به آمریکا، به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. «الیور بلوم»، مدیرعامل فولکس واگن در تماس با سرمایه‌گذاران، در مورد احتمال تولید آئودی در آمریکا، گفت: می‌توانیم به بومی‌سازی محصولات آئودی فکر کنیم.

در نهایت، همانطور که مدیران اجرایی اعلام کرده‌اند، هزینه‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد شد.

«ایوان دروری»، کارشناس «ادموندز» و «کیتینگ» از «کاکس اتوموتیو» می‌گویند: وقتی خودرو‌های مدل ۲۰۲۶ در چند ماه آینده به صورت انبوه وارد بازار شوند، زمان طبیعی برای افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

بر اساس گزارش وب سایت خبری هاستون پاپلیک مدیا، «کیتینگ» اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌گذاری چهار تا هشت درصد افزایش یابد که در واقع هشت درصد، حداکثر افزایش قیمت است.

منبع: اقتصادایران

Read Entire Article