اتهام زنی نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به ایران

2 hours ago 1

باشگاه خبرنگاران جوان - خانم دوروتی شی سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره امنیت دریایی بار دیگر با طرح ادعا‌های واشنگتن علیه تهران ادعا کرد: «ایران از طریق حمایت از حوثی‌ها و سایر گروه‌های تروریستی و توقیف کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، تهدیدی برای امنیت دریایی محسوب می‌شود. ایالات متحده از ایران می‌خواهد کشتی‌هایی را که هنوز در اختیار دارد، از جمله کشتی MSC Aries، آزاد کند.»

او در حالیکه جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را بار‌ها رد کرده است، مدعی شد: «ما به کشور‌های عضو تعهد آنها را برای اجرای تحریم سازمان ملل متحد در مورد انتقال سلاح و مواد مرتبط به حوثی‌ها یادآوری می‌کنیم. ایران و سایر کشور‌ها همچنان به نقض این تحریم ادامه می‌دهند و موشک‌ها و مهمات و همچنین قطعات و مواد شیمیایی مورد استفاده حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را در اختیار آنها قرار می‌دهند. همین ماه گذشته، حوثی‌ها به دو کشتی تجاری حمله و آنها را غرق کردند که منجر به کشته شدن، زخمی شدن ملوانان و اسارت گروگان‌ها شد. ما این حملات را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی فوری همه خدمه هستیم.»

این دیپلمات دولت ترامپ خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «این شورا باید پیامد‌های معناداری را برای نقض تحریم‌ها اعمال کند و به دنبال راه‌های بیشتری برای قطع بودجه و منابع بین‌المللی که برنامه‌های تسلیحاتی حوثی‌ها را تغذیه می‌کند، باشد.»

دوروتی شی افزود: «ایالات متحده به طور گسترده هزینه‌های دفاع از آزادی ناوبری در دریای سرخ را متحمل شده است. ضروری است که در این زمینه، بار مسئولیت بیشتر تقسیم شود، از جمله حمایت مالی از مکانیزم بازرسی و تایید سازمان ملل (UNVIM) که نقش حیاتی در اجرای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل دارد»

تحریم‌های دریایی علیه کره شمالی اساسی است 

او همچنین درباره کره شمالی گفت: تحریم‌های دریایی برای تلاش‌های شورای امنیت جهت محدود کردن جریان منابع مالی و تجهیزات برنامه‌های هسته‌ای و موشکی غیرقانونی کره شمالی اساسی هستند. چند ماه پیش، پژوهشگران مستقل مرکز منابع باز شواهد قطعی تصویری از انتقال‌های کشتیرانی تجاری زغال‌سنگ و سنگ‌آهن از کره شمالی به کشور‌های عضو دیگر که نقض تحریم‌های سازمان ملل بود، ارائه دادند. ایالات متحده با شرکای خود همکاری می‌کند تا شش کشتی مرتبط با این انتقال‌ها در کمیته ۱۷۱۸ تعیین وضعیت شوند. ما از همه اعضای این شورا می‌خواهیم تا به سرعت از این تعیین وضعیت‌ها حمایت کنند.

ابراز نگرانی آمریکا از «نفوذ بیش از حد چین» در کانال پاناما

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل درباره کانال پاناما نیز در این نشست شورای امنیت که ریاست این شورا در ماه جاری میلادی بر عهده پاناما است، گفت: کانال پاناما یکی از بزرگ‌ترین ابزار‌های تجارت و امنیت اقتصادی در جهان است. این کانال همچنان یک دستاورد تاریخی مهندسی به شمار می‌رود که با هزینه‌ای بسیار بالا توسط ایالات متحده ساخته شده و با تضمین‌های امنیتی ایالات متحده حفظ شده است.

دوروتی شی افزود: ایالات متحده و پاناما شرکای قدرتمندی در زمینه امنیت دریایی بوده‌اند. ما از افزایش نظارت پاناما در مقابله با فعالیت‌های مخرب سایبری دریایی حمایت می‌کنیم. با این حال، ایالات متحده نگرانی خود را درباره نفوذ بیش از حد چین در منطقه کانال پاناما، به ویژه بر زیرساخت‌های حیاتی و عملیات بنادر، ابراز می‌دارد.

وی اضافه کرد: ادعا‌های گسترده و غیرقانونی دریایی چین و اقدامات تهاجمی آن، تهدیدی برای امنیت و تجارت دریایی به شمار می‌روند. ایالات متحده چنین ادعا‌هایی را رد می‌کند و در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز و ارعاب چین، از دارندگان ادعا حمایت می‌کند.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: نفوذ چین در منطقه کانال نه تنها برای پاناما و ایالات متحده خطرناک است، بلکه تهدیدی بالقوه برای تجارت و امنیت جهانی محسوب می‌شود.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: ایالات متحده تلاش‌های اینترپل را برای بهبود کنترل‌های لحظه‌ای سفر‌های غیرقانونی بین‌المللی و تبادل فناوری میان مقامات ساحلی و سازمان‌های منطقه‌ای به رسمیت می‌شناسد. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اخیراً توافق کرده است تا کد امنیت سایبری را توسعه دهد که اقدامات مشخصی برای کشتی‌ها و بنادر جهت مقابله با تهدیدات سایبری ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، ایمو اقداماتی برای مقابله با «ناوگان‌های سایه» که نفت و محصولات تحریم شده دیگر را قاچاق می‌کنند، انجام داده و در حال تدوین راهکار‌هایی برای حل مشکل ثبت‌نام‌های جعلی کشتی‌ها است.

او افزود: پیمان اشتراک‌گذاری اطلاعات ثبت‌نام (RISC) نیز ابتکاری است که به سرعت به یکی از بهترین روش‌های بخش دریایی تبدیل شده و به کشور‌هایی که پرچم کشتی‌ها را حمل می‌کنند، شفافیت و کمک در رعایت قوانین را برای مقابله با «پرش ثبت‌نام» توسط کشتی‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل که قصد فرار از تحریم‌ها و مقررات دریایی را دارند، فراهم می‌آورد. ما از پاناما، همچنین از ثبت‌های پرچم لیبریا و جزایر مارشال که این ابتکار را آغاز کردند، تقدیر می‌کنیم و از گسترش عضویت و همکاری‌های آن حمایت قوی می‌کنیم.

منبع: ایرنا

Read Entire Article