کد خبر: ۳۱۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۴
در راستای اجرای پیمایشهای ملی انجام شد
تفاهمنامه همکاری میان مرکز افکارسنجی ملت (وابسته به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی) و مرکز افکارسنجی سرمایه (وابسته به شرکت اطلاعرسانی و آموزش بورس)، امروز (یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴)، با هدف توسعه شاخصهای بومی، اجرای پیمایشهای ملی و ارتقای نظام افکارسنجی در حوزههای اقتصادی و اجتماعی، به امضا رسید.
اقتصاد ۲۴- این تفاهمنامه با حضور سعید آجورلو، مدیر مرکز افکارسنجی ملت و حسن محمدی، مدیرعامل شرکت اطلاعرسانی و آموزش بورس، در محل این شرکت منعقد شد. هدف اصلی این همکاری، پاسخگویی دقیقتر به نیازهای پژوهشی سیاستگذاران و نهادهای اجرایی کشور با استفاده از ظرفیتهای میدانی، فنی و علمی دو مرکز، توسعه فعالیتهای پژوهشی، طراحی شاخصهای بومی، اجرای پیمایشهای ملی و ارتقای نظام افکارسنجی در حوزههای اقتصادی و اجتماعی عنوان شده است.
مدیر مرکز افکارسنجی ملت در این نشست با اشاره به پیشینه همکاری دو مرکز و اهمیت نهادینهسازی افکارسنجی در کشور، گفت: روابط میان دو مرکز سابقهای طولانی دارد و امروز باید این پیوند را به بستری برای پیشبرد کارهای مؤثرتر تبدیل کنیم.
او با بیان اینکه افکارسنجی امروز به یک نهاد مشروع و پذیرفتهشده در ساختار حکمرانی بدل شده، افزود: نهاد نظرسنجی در ایران به تدریج به یکی از ارکان نظام تصمیمگیری تبدیل شده و اعتماد به آن بیش از گذشته افزایش یافته است؛ بهطوری که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴، مرکز افکارسنجی ملت در حوزه زیرساخت، منابع انسانی و روششناسی رشد چشمگیری داشته و اکنون به یکی از مراکز علمی برجسته کشور تبدیل شده است.
آجرلو ضمن تقدیر از همکاری گذشته این دو مرکز در دوران جنگ دوازدهروزه با اسرائیل، تصریح کرد: در ایام جنگ اخیر، همراهی مرکز افکارسنجی سرمایه با ما موجب شد گزارشی مرتبط و موثر برای نهادها منتشر کنیم و اگر این همکاری نبود، شاید صدای ما خاموش میشد. این تجربه نشان داد که اکنون میتوانیم پروژههای پیمایشی و حتی فعالیتهای رسانهای مشترک نیز تعریف کنیم.
در ادامه این نشست، حسن محمدی، مدیرعامل شرکت اطلاعرسانی و آموزش بورس با اشاره به جایگاه افکارسنجی در توسعه بازارسرمایه گفت: مجموعه شرکت اطلاعرسانی و آموزش بورس یکی از نهادهای فعال در حوزه افکارسنجی است که در سالهای اخیر تلاش کرده بدون وابستگی سیاسی و با رویکردی علمی و صادقانه، اطلاعات دقیق و مستند را برای تصمیمگیران فراهم آورد.
وی افزود: تمام تلاش ما این بوده که مسیر توسعه افکارسنجی بر مبنای صداقت، تخصص و دادههای معتبر پیش برود. همکاری با مرکز افکارسنجی ملت از دوران بحران آغاز شد و اکنون این پیوند در قالب تفاهمنامهای رسمی به مرحلهای جدید رسیده است.
محمدی با تأکید بر نیاز بازار سرمایه به همکاریهای بیننهادی تصریح کرد: باید از این فرصت برای پایهگذاری موضوعات مهم و ملی استفاده کرد تا نتایج آن در تصمیمگیریهای کلان کشور بازتاب یابد چرا که بازار سرمایه و حاکمیت نیازمند همکاریهای مشترک هستند.
از دیگر محورهای همکاری میتوان به طراحی شاخصهای بومی نظیر سواد مالی و شاخصهای اقتصادی، برگزاری کارگاههای تخصصی در حوزه تحلیل داده و مصاحبه، استفاده مشترک از ظرفیتهای زیرساختی فنی و تخصصی مانند مرکز تماس برای گردآوری اطلاعات و بهرهگیری از شبکه پرسشگران دو مرکز اشاره کرد.
گفتنی است بر اساس مفاد این تفاهمنامه، مرکز افکارسنجی سرمایه مسئولیت اجرای میدانی و پردازش اولیه دادهها و مرکز افکارسنجی ملت مسئولیت تحلیل نهایی دادهها و تدوین گزارشهای سیاستمحور را بر عهده خواهد داشت.