اقتصاد۲۴- زینب عبادی درباره آخرین وضعیت ساماندهی موتورسیکلتها در شهر تهران، گفت: بر اساس اعلام پلیس راهور، در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در استان تهران شمارهگذاری شدهاند که از این تعداد، حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه مربوط به شهر تهران هستند.
مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از چالشهای جدی ما در شهر تهران، به ویژه در محدودههای مرکزی، تراکم بالای موتورسیکلتهاست، اظهار کرد: در واقع تمرکز تردد موتورها در مناطق مرکزی شهر بسیار بیشتر از سایر نقاط تهران است و همین مسئله نیاز به ساماندهی فضاهای توقف آنها را دوچندان کرده است.
عبادی با بیان اینکه شهرداری تهران اقدامات مشخصی در این زمینه انجام داده است، افزود: اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران به عنوان متولی این موضوع، طرحی را با هدف ساماندهی محلهای توقف موتورسیکلتها به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ابلاغ کرده است که بر اساس این طرح، تاکنون در ۲۰۸ نقطه از سطح شهر تهران در قالب ۲۲ منطقه، عملیات ساماندهی انجام شده است. این فضاها کانالیزه و از محدوده پیادهرو جدا شدهاند تا از ورود موتورسیکلتها به مسیرهای ویژه عابران جلوگیری شود. در محلهایی که این طرح اجرا شده، موانعی مانند «یو شکلها» نصب شده تا فقط موتورسیکلتها در فضاهای مشخص شده توقف کنند و امکان ورود آنها به پیادهروها از بین برود.
وی در ادامه درباره نحوه جانمایی این توقفگاهها گفت: جانمایی این فضاها عمدتاً بر اساس میزان تراکم تردد و توقف موتورسیکلتها صورت گرفته است. برای مثال، بیشترین میزان ساماندهی در منطقه ۱۲ انجام شده که به دلیل قرارگیری در محدوده مرکزی شهر و وجود مراکز جاذب سفر مانند بازار، پاساژها و مراکز آموزشی، بالاترین حجم تردد موتورسیکلت را دارد.
مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: مناطق مختلف با شناسایی این نقاط پرتردد، اقدام به احداث فضاهای ساماندهی در مجاورت مراکز جذب و تولید سفر کردهاند تا ضمن ساماندهی، از بینظمی در معابر جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید:بازسازی خانههای آسیبدیده از جنگ با شهرفروشی؟!
وی با تأکید بر اینکه ساماندهی توقفگاههای موتورسیکلت تأثیر مستقیمی بر بهبود جریان ترافیک دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف ما کاهش تداخل حرکتی میان موتورسواران و عابران پیاده است. متأسفانه در بسیاری از نقاط مرکزی شهر، به ویژه مناطق ۱۱ و ۱۲، شاهد تردد موتورسیکلتها در پیادهروها هستیم که امنیت عابران را تهدید میکند. هر چند پلیس راهور در حال انجام اقدامات قانونی برای برخورد با تخلفات موتورسواران است، اما آنچه شهرداری در این حوزه انجام داده، تلاش برای ایمنسازی فضای پیاده و ایجاد محدودیتهای فیزیکی برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت به پیادهروهاست.
عبادی در پایان خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ما بر مناطق مرکزی مانند ۱۱ و ۱۲ بوده، اما این طرح در تمامی ۲۲ منطقه تهران اجرا شده و ادامه خواهد داشت تا بتوانیم شاهد بهبود وضعیت تردد و افزایش ایمنی عابران پیاده در سطح شهر باشیم.
منبع: ایسنا