باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - این روزها نمایش داستان باغ وحش در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه اجرا است. این نمایش به کارگردانی خسرو خورشیدی و تهیهکنندگی مسعود سخایی از از ۱۸ تیر تا ۱۵ مرداد ماه ساعت ۲۰:۰۰ پیش روی علاقهمندان اجرا میشود. از این رو درباره جزئیات بیشتر نمایش داستان باغ وحش به گفتوگو با مسعود سخایی تهیهکننده و بازیگر این نمایش پرداختیم.
درباره قصه و روایت داستان باغ وحش بفرمایید.
داستان باغ وحش، قصهی به بن بست رسیدن آدمهایی است که زیر سیستم سرمایهداری آمریکا و زندگیای که در تبلیغاتشان برای مردم میسازند، له شدن طبقه متوسط مردم که از زبان شخصیت اصلی داستان روایت میشود. داستان باغ وحش سرشار از نکته های داستانی، اخلاقی و مفاهیم بنیادی بشری است که در هر جغرافیا و جامعه هست که قابل درک و فهم است. مانند شخصیت جری که به بنبست رسیده و به دنبال پیدا کردن یک نفری است که مسائلش را مطرح کند.
داستان باغ وحش قصه تنهایی آدمها و تشبیه دنیا به باغ وحش است؛ وقتی افرادی همه چیز را میخواهند با پول و سرمایه له کنند و زیر سوال بردن سیستم سرمایهداری و فروختن رویای آمریکایی به مردم است. در این نمایش تضاد جایگاهها و دیدگاهها مطرح میشود و سعی میشود شخصیت پیتر داستان به درجهای برسد که انسان قبلتر نبوده است.
شما به عنوان تهیهکننده و بازیگر در این پروژه حضور دارید. چه چیزی باعث که این کار را انتخاب کردید و به سراغ تولید کار رفتید؟
اساسا کار بنده بازیگری است، تحصیلات و پایاننامه بنده درباره بازیگری است. در سالها قبل استاد خورشیدی لطف کردند و پایاننامه بنده را کارگردانی کردند. تئاتر ما در آن سالها جزء تئاترهای پر تماشاگری بود که خیلی دیده شد، دوست داشتم مجددا این اتفاق بیوفتد. درباره تهیهکنندگی حقیقتا مسئله تهیهکنندگی به اجبار به گردن بنده افتاد، چوم با هر کسی که صحبت میکردم مسئله پول و سرمایه مطرح میشد و میگفتند اگر پول دارید، میآییم و کار را مدیریت میکنیم اما مسئله اصلی ما سرمایه بود و اگر خودمان سرمایه داشته باشیم خودمان بلد هستیم کار را پیش ببریم. چون کسی قبول نکرد و افراد حق داشتند و دستمزد میخواستند من نتوانستم تهیهکنندهای پیدا کنم و ذهنم را فقط درگیر بازیگری کنم. امسال شرایط به وجود آمد و دوست داشتم کار اجرا برود.
مجموعه عوامل دست به دست هم دادند و به کمکدوستان کارها به گردن به افتاد. علت تهیهکنندگی کار همین مواردی بود که عرض کردم و پروسه به تولید رساندن داستان باغ وحش واقعا سخت بود و اگر لطف و یاری دوستان نبود نمیتوانستم کار را به اینجا برسانم.
درباره استقبال از نمایش چه بازخوردهایی از مخاطبان و تماشگران گرفتید؟
روزهای اول استقبال خوبی داشتیم و معقوله تبلیغات برایمان مسئله بوده است و سایتها و صفحات برای انجام کار فرهنگی از ما پول میخواستند و ما چون هنوز از مرکز کمک هزینهای دریافت نکردهایم، حقیقتا مسئله اصلی باز هم پول است. ما باید یک کمک هزینهای از کارهای فرهنگی داشتیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم. در کارهای امروزی باید نمایش اسپانسر داشته باشد یا به واسطه سوپراستار و چهرههای شناخته شده یا سرمایه شخصی باشد یا قصه کمدی باشد تا مردم برای خندیدن استقبال کنند یا شعار و کارهای چشم نواز در کارها وجود داشته باشد. لذا سرچشمه فراهم کردن همه محتواهای چشم نواز و خوب و عالی همه پول است.
اگر کار فرهنگی از سوی دولت حمایتی نداشته باشد، نمیتواند نفس بکشد و در حقیقت خفه میشود. اگر سیستم حمایتی برای کارهایی که توضیح دادم، هدف درستی داشته باشند کار به خوبی پیش میرود؛ اما در غیر این صورت بنده باید به دنبال سرمایهگذاری باشم که نخواهد بگوید متن را تغییر دهیم یا فردی را پای کار بگذاریم که نتواند از نقش خود بر بیاید. لذا نباید اصل قصه و نمایش و سرمایه گذار را زیر سوال ببریم و از اصل قصه دور شویم.