باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - برنامه تلویزیونی «دوربین» به تهیهکنندگی علیرضا چنگیزی، با هدف واکاوی فرهنگ و سیاستهای غرب از زاویهای انتقادی، به زودی از شبکه نسیم پخش خواهد شد. این برنامه ترکیبی با ساختاری آیتممحور و فضایی کافهگونه، در تلاش است تا در قالبی متفاوت و طنزی تلخ، مخاطبان را به تفکر درباره واقعیتهای مغفولمانده تمدن غرب دعوت کند.
روایت طنزی تلخ از غربزدگی
علیرضا چنگیزی، تهیهکننده برنامه «دوربین»، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره رویکرد این برنامه گفت: «این برنامه با نگاهی انتقادی به جریان غربزدگی ساخته شده است. برخی افراد هستند که از مهاجرت یا فرهنگ کشورهای غربی به شدت دفاع میکنند، ما سعی کردیم در این برنامه نگاهی واقعگرایانهتری به غرب داشته باشیم. نگاهی که نه بر اساس کلیشههای فریبنده، بلکه بر اساس واقعیات تاریخی و فرهنگی شکل گرفته باشد.»
وی افزود: «البته قالب برنامه ترکیبی است، اما ساختار آن به گونهای طراحی شده که آیتمها در یک فضای کافهای روایت میشوند. طنزی که در برنامه داریم، از نوع شیرین و خندهدار نیست؛ بلکه بیشتر طنزی تلخ و تفکربرانگیز است. از این نظر، پخش آن در ایامی مانند دهه محرم یا هفته دفاع مقدس هم قابل تصور است.»
اتاق اعتراف؛ افشای جنایتها از زبان چهرههای مشهور
یکی از بخشهای اصلی برنامه، آیتم «اتاق اعتراف» است که در آن، چهرههای معروف غربی با لحنی اعترافگونه از جنایتها یا سیاستهای مخربشان سخن میگویند.
چنگیزی درباره این بخش توضیح داد: «در این آیتم، یک کشیش نشسته و شخصیتهای شناختهشده (مثل چهرههای آمریکایی) میآیند و به شکل طنزگونه اما تلخ، اعترافاتی میکنند. مثلاً یکیشان میگوید دو گنجشک را کشتهام. وقتی دلیلش را میپرسد، میگوید برای نابود کردن دشمن مجبور شدم همه درختها را از بین ببرم! این یعنی آدمهای زیادی کشته شدند، اما تأکید طنزآمیز ما روی همان دو گنجشک است!»
وی ادامه داد: «هدف این است که جنایتهایی که برای رسیدن به اهدافشان انجام دادهاند، برجسته شود. آمار و ارقام واقعی درباره جنگها و کشتارها، در قالبی خلاقانه به مخاطب منتقل میشود.»
فصل اول با ۱۵ قسمت؛ منتظر بازخورد مخاطبان هستیم
تهیهکننده «دوربین» درباره تعداد قسمتها گفت: «فصل اول برنامه در ۱۵ قسمت تولید شده و فعلاً در مرحله پیشپخش است. ما این فصل را بهعنوان مقدمهای برای جلب نظر مخاطبان تولید کردهایم. اگر بازخورد مثبت باشد، قطعاً تولید ادامه خواهد داشت.»
حضور جدی در فضای مجازی
چنگیزی درباره برنامهریزی برای انتشار محتوا در فضای مجازی گفت: «با توجه به ساختار آیتممحور برنامه، بهطور طبیعی بخشی از مخاطبان در فضای مجازی هدفگذاری شدهاند. به همین دلیل، انتشار محتوای برنامه در پلتفرمهای دیجیتال با قوت بیشتری دنبال خواهد شد. این موضوع نیز در چارچوب سیاستهای مسئولان شبکه پیگیری میشود.»
نه به هوش مصنوعی، آری به روایت انسانی
با توجه به موج استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات رسانهای، چنگیزی در پاسخ به این سؤال که آیا «دوربین» هم از این فناوری بهره برده، گفت: «نه، در این برنامه از هوش مصنوعی استفاده نکردهایم. حتی در طراحی چهرهها هم به سراغ شبیهسازی نرفتیم. اگر مثلاً درباره آبراهام لینکلن صحبت میکنیم، بازیگری با چهرهای شبیه او نمیآوریم. چون هدف ما، روایت چهرهها نیست؛ بلکه انتقال آمار و تحلیل واقعیتهاست. تمرکز ما بر محتوا و پیام است، نه جلوههای تکنیکی.»
ارزیابی از طریق نظرسنجی سازمان
وی درباره نحوه تعامل با مخاطبان نیز گفت: «با توجه به اینکه برنامه بهصورت آیتمی و شبیه یک مینیسریال ساخته شده و قالب تعاملی مستقیم ندارد، دریافت بازخورد مخاطبان از طریق سامانههای نظرسنجی صداوسیما انجام خواهد شد.»
پخش در حوالی محرم؛ ساعت ۶:۳۰ عصر
در مورد زمان دقیق پخش، چنگیزی گفت: «طبق برنامهریزی اولیه، پخش برنامه بعد از سوم یا هفتم آقا امام حسین (ع) خواهد بود؛ حدود ساعت ۶:۳۰ عصر. البته هنوز کنداکتور نهایی بسته نشده و زمان قطعی پس از مشخص شدن کنداکتور اعلام میشود.»
برنامه «دوربین» تلاش دارد با روایتی متفاوت و قالبی نو، زاویهای مغفول از تمدن غرب را برای مخاطب ایرانی روشن کند. طنزی تلخ در دل آیتمهایی خلاقانه که قرار است نه فقط سرگرم کند، بلکه آگاهی ببخشد. حالا باید دید که این تجربه تلویزیونی، چقدر میتواند در جذب مخاطب و جلب نظر مدیران موفق عمل کند.