راز گرانی میوه در بازار چیست؟

2 hours ago 1

راز گرانی میوه در بازار

اقتصاد۲۴- رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد با تأکید بر ضوابط قانونی فروش میوه در خرده‌فروشی‌ها اظهار داشت: فروش میوه با سود بالاتر از ۳۵ درصد نسبت به قیمت فاکتور رسمی خرید، مصداق گران‌فروشی و تخلف صنفی محسوب می‌شود.

اسدالله کارگر گلشن‌آبادی، با اشاره به نقش نظارتی اتحادیه افزود: مغازه‌داران می‌توانند صرفاً بین ۳۰ تا ۳۵ درصد سود روی اقلام میوه و صیفی‌جات اعمال کنند و این موضوع به‌صورت مستمر از سوی بازرسان اتحادیه رصد می‌شود.

همچنین، سایر نهاد‌های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر عملکرد بازار نظارت دارند.

کارگر گلشن‌آبادی با اشاره به سازوکار تأمین میوه توسط واحد‌های صنفی بیان کرد: خرده‌فروشان مستقیماً در تعیین قیمت میوه نقشی ندارند و کالا را از بارفروشان تهیه می‌کنند. وظیفه اتحادیه، صرفاً نظارت بر میزان سود بر اساس فاکتور رسمی خرید است.

وی در ادامه با انتقاد از نقش پررنگ واسطه‌ها و دلالان در بازار میوه و صیفی خاطرنشان کرد: واسطه‌گری گسترده از مزرعه تا سفره نه‌تنها به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود، بلکه زیان مستقیم به تولیدکنندگان وارد می‌کند.


بیشتر بخوانید: ماجرای افزایش ۵۰ درصدی قیمت میوه


این وضعیت ناشی از بی‌نظمی در ساختار بازار محصولات کشاورزی است که باید به شکل اصولی ساماندهی شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه تولید و توزیع تأکید کرد و گفت: سیاستگذاری‌های صحیح باید به‌گونه‌ای باشد که هم کشاورز سود عادلانه‌ای کسب کند و هم مصرف‌کننده بتواند محصول باکیفیت را با قیمت مناسب تهیه کند.

وی عدم درجه‌بندی و تفکیک محصولات کشاورزی پیش از عرضه به بازار را یکی از عوامل زیان کشاورزان عنوان کرد و افزود: متأسفانه با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته، بخش‌هایی از کشاورزی کشور همچنان نسبت به کشور‌های همسایه عقب‌تر است.

کارگر گلشن‌آبادی در پایان، به مجموعه عواملی، چون نهاده‌های تولید، حضور واسطه‌ها، هزینه‌های حمل‌ونقل و ضعف در مدیریت زنجیره تأمین به‌عنوان دلایل اصلی افزایش قیمت میوه و صیفی در کشور اشاره کرد.

Read Entire Article