معرفی نفربر زرهی دوزور بی

1 day ago 1

کد خبر: ۳۰۷۰۰۷

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۴

اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

Dozor-B یک نفربر زرهی سبک است که به صورت خصوصی توسط شرکت ماشین سازی خارکف موروزوف توسعه یافته است.

معرفی نفربر زرهی Dozor-B

اقتصاد۲۴- دوزور بی (Dozor B) یک نفربر زرهی سبک ۴×۴ است که به صورت خصوصی توسط دفتر طراحی ماشین‌سازی خارکف موروزوف (KMDB) در اوکراین طراحی و ساخته شده است. این خودروی تاکتیکی کاربردی می‌تواند سه خدمه و هشت سرباز را حمل کند.

سری دوزور ۴×۴، در دونوع دوزور آ (Dozor A) و دوزور بی (Dozor B) ساخته شده است. این دو نفربر در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵ ساخته شدند. دوزور بی در سال ۲۰۰۷ وارد خدمت شد. این نفربر زرهی برای مسیر‌های جاده‌ای و صحرایی مناسب است و می‌تواند پرسنل و محموله‌ها را حمل کند. دوزور بی زرهی محافظت در برابر سلاح‌های کوچک و سلاح‌های کشتار جمعی را فراهم می‌کند.

طراحی نفربر زرهی دوزور بی

دوزور بی دارای طرحی شبیه به کاپوت با کابین خدمه و کابین قدرت است. این دو کابین اصلی با یک دیواره عایق ضد صدا و لرزش از هم متمایز می‌شوند. کابین قدرت بین قسمت‌های جلویی و مرکزی بدنه قرار دارد که این شامل موتور، گیربکس، اجزای سیستم فرمان، سیستم هوا، سیستم ترمز، سیستم‌های پشتیبانی عملیات و اجزای سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع است.

قسمت‌های مرکزی و عقب بدنه توسط کابین خدمه اشغال شده است که خدمه، مهمات، اجزای فیلتر، سیستم‌های تهویه مطبوع را در خود جای می‌دهند. این کابین به سه بخش سربازان، رانندگی و نبرد تقسیم می‌شود.

معرفی نفربر زرهی Dozor-B

جایگاه راننده در کابین رانندگی مجهز به کنترل‌های خودرو، تجهیزات ناوبری و دستگاه‌های ارتباطی برای فرمانده است. کابین مرکزی نبرد شامل جایگاه توپچی با دستگاه‌های کنترل مسلسل است.  بخش سربازان شامل صندلی‌ها، دریچه‌های پوشیده شده با فلپ برای دفاع و بلوک‌های دید پریسکوپ برای مشاهده است.

ویژگی‌های دوزور بی

طراحی خودرو سهولت کار و نگهداری آن را فراهم می‌کند و تحرک بالاییی به آن می‌دهد. این نفربر زرهی از طریق راه‌آهن، جاده، دریا یا هوا قابل حمل است. اجزای موتور، ترمز، فرمان و سیستم‌های هوایی به راحتی قابل تعمیر هستند.  

این خودرو می‌تواند به تسلیحات سبک مختلف، تجهیزات ویژه و دستگاه‌های ارتباطی متناسب با ماموریت‌های مختلف مجهز شود. تجهیزات ویژه خودرو نیز شامل سیستم باد کردن لاستیک مرکزی، دستگاه اتصال و یدک‌کشی و یک وینچ WARN XD ۹۰۰۰i برای بازیابی خودکار است.

معرفی نفربر زرهی Dozor-B

این نفربر زرهی دارای سیستم تعلیق مستقل از نوع اهرمی و میله پیچشی شامل کمک فنر‌های تلسکوپی دو طرفه است و از لاستیک‌های بادی بدون تیوب یا رینگ‌های قابل جدا شدن استفاده می‌کند.

انواع ماموریت دوزور بی

نوع ۴×۴ برای انجام ماموریت‌های مختلف طراحی شده است. این وسیله می‌تواند به عنوان آمبولانس، وسیله نقلیه فرماندهی، وسیله نقلیه گشتی و یک شناور شناسایی هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

تسلیحات دوزور بی

دوزور بی به یک مسلسل ۱۲.۷ میلی‌متری NSBT-۱۲.۷ با کنترل از راه دور و یک دوربین پریسکوپی تک چشمی نوری PZU-۷ مجهز است.  ظرفیت مهمات آن ۴۵۰ گلوله است. مسلسل ضدهوایی نصب شده روی سقف می‌تواند ۳۶۰ درجه بچرخد.

معرفی نفربر زرهی Dozor-B

حفاظت دوزور بی

دوزور بی برای محافظت در برابر مین‌های ضد تانک و آتش سلاح‌های سبک طراحی شده است. این خودرو دارای بدنه زرهی برای محافظت از خدمه و تجهیزات داخلی در برابر گلوله‌های ۷.۶۲ میلی‌متری است.  کف فولادی زرهی استوانه‌ای، محافظت در برابر مین‌ها را فراهم می‌کند. پنجره‌های نفربر نیز تا سطح زره اصلی زره‌پوش شده‌اند.

در این خودرو با نصب اجزای حفاظتی قابل جابجایی اضافی روی بدنه، می‌توان محافظت بیشتری در برابر مین‌های قدرتمند و گلوله‌های کالیبر بزرگتر قراهم کرد. واحد تهویه و فیلتر، هوای کابین‌ها را برای محافظت در برابر حملات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی تصفیه می‌کند. رنگ خیره‌کننده خودرو برد شناسایی آن را کاهش می‌دهد.

مشاهده و ارتباطات دوزور بی

پنجره‌های شیشه‌ای زره‌پوش، دید واضحی را در طول روز فراهم می‌کنند. همچنین می‌توان در هنگام دید کم، سیستم‌های کمکی رانندگی در شب را نصب کرد.

دستگاه‌های ارتباطی خارجی شامل یک دستگاه رادیو R-۱۷۳M و یک گیرنده رادیویی R-۱۷۳PM با محدوده فرکانس کاری ۳۰,۰۰۰kHz-۷۵,۹۹۹kHz است. برد ارتباط رادیویی در زمین‌های ناهموار ۲۰ کیلومتر است. ارتباط داخلی از طریق سیستم ارتباط داخلی خدمه AVSK-۱ انجام می‌شود. سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای GPS NAVSTAR و GLONASS مکان و سرعت خودرو را تعیین می‌کنند.

نیروی محرکه دوزور بی

دوزور بی از یک موتور دیزل توربوشارژ اینترکولر با قدرت ۱۱۲ یا ۱۳۶ یا ۱۹۷ اسب بخار نیرو می‌گیرد. این خودرو می‌تواند از هر یک از موتور‌های چهار زمانه و چهار سیلندر DEUTZ BF ۴M ۱۰۱۳ FC و IVECO ۸۱۴۲.۳۸.۱۱ استفاده کند. این موتور‌ها به خودرو اجازه می‌دهند تا حداکثر سرعت ۹۰ تا ۱۰۵ کیلومتر در ساعت را تجربه کند. انتقال قدرت مکانیکی و انتقال گشتاور ثابت است.

معرفی نفربر زرهی Dozor-B

موتور IVECO ۸۱۴۲.۳۸.۱۱ به یک گیربکس مکانیکی IVECO ۲۸۰۲۶.۵ مجهز است، در حالی که موتور DEUTZ BF ۴M ۱۰۱۳ FC از گیربکس سیاره‌ای اتوماتیک هیدرومکانیکی Allison ۱۰۰۰ LCT استفاده می‌کند. هر دو گیربکس دارای پنج دنده جلو و یک دنده عقب هستند.

مشخصات فنی کلی دوزور بی

توسعه دهنده و سازنده: دفتر طراحی ماشین سازی خارکف موروزوف

ورود به خدمت: ۲۰۰۷

خدمه: سه نفر

طول: ۵۴۰۰ میلی متر

ارتفاع: ۲۲۸۰ میلی متر

Read Entire Article