اقتصاد۲۴- امید لطفی با انتشار پیامهای خود در صفحه اینستاگرام نسبت به اعتراض برخی به بازخوانی به شکل دیگر موسیقی معروف «سپیده» که به «ایران، سرای امید» شناخته شده است واکنش نشان داد و نوشت: آهنگ «ایران، سرای امید» انحصاری نیست؛ «این آهنگ متعلق به همه مردم ایران با هر سلیقه باور و نگاهیست هر کس هرجور دوست داره میتونه ازش استفاده کنه.»
چه کسی گفته موسیقی مداحی جای موسیقی در ایران رو گرفته؟
امید لطفی در ادامه و در مورد اینکه مداحی جایگاهی در میان مردم ایران ندارد پاسخ میدهد: «چه کسی گفته موسیقی مداحی جای موسیقی در ایران رو گرفته؟ این آمار و ارقام از کجا میاد؟ موسیقی دستگاهی ما همچنان پابرجاست، و هزاران نفر به طور جدی در این زمینه فعالیت میکنند؛ و میلیونها ایرانی هم علاقهمند به این نوع موسیقی. از اون طرف هم میلیونها نفر هستن که به موسیقی مداحی علاقه مندند. هر دو سبک، جایگاه خودشون رو دارن؛ هم زیبا هستن، هم مفید. هیچ کدوم جای اون یکی رو نگرفته، فقط در کنار هم مسیر خودشون رو میرن.»
فقط یک چیز هست که واقعا با آن مسئله دارم: نژاد پرستی و فاشیسم غربی!
وی در مورد نقد دیگری که با توهین همراه بود نوشت: «عزیز من، اهل این بحثها و خط کشیها نیستمو شما اگر از کسی یا چیزی بدتان میآید، مختارید. اما من نه اسلام هراسم، نه از کسی متنفرم! راستش فقط یک چیز هست که واقعا با آن مسئله دارم: نژاد پرستی و فاشیسم غربی! انشاالله روزی رو خواهیم دید و درک خواهیم کرد که هیچ پدیدهای در این دنیا به اندازه این موضوع، خطرناک، مخرب و ویرانگر نبوده، نیست و نخواهد بود.»
تاریخچه قطعه سپیده؛ نخستین قطعهای که از صدای بعد از انقلاب پخش شد
سرود- تصنیف "سپیده" را باید معروفترین اثر محمدرضا لطفی لقب داد- قطعهای که با صدای محمدرضا شجریان و شعر هوشنگ ابتهاج (سایه) در همان روزهای نخست انقلاب ساخته و آنچنان که لطفی در یادداشتی خاطرنشان کرده است"خود آن را شب پیروزی انقلاب ایران به رادیو برد و آن را پخش کرد "این قطعه در دستگاه ماهور ساخته و ابتدا در آلبوم "چاووش ۶ " با صدای شجریان عرضه شد.
محمود کریمی در شب دهم محرم و پس از در خواست رهبر انقلاب که یک مداحی «ایران، سرای امید» به من بدهکار هستی به نوعی با الهام از آن، این شعر از هوشنگ ابتهاج را با دخل و تصرف مداحی کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو