به گزارش تابناک در واکنش به این گزارش، روابط عمومی سازمان و حج و زیارت، متنی را به عنوان جوابیه ارسال کرده است. این جوابیه به صورت کامل و با توضیحات تابناک، انتشار می یابد.
متن واکنش حج و زیارت به تحلیل تابناک
مدیر مسئول محترم سایت خبری تابناک
سلام علیکم، احتراماً؛
پیرو انتشار خبری با عنوان «بیمه زیارت ۵ هزار تومان، دریافتی سماح ۱۴۰ هزار تومان/ از اربعین و زائران تا قلک سازمان» در تاریخ ۳۱ تیر ۱۴۰۴ با کد خبر ۱۳۱۸۴۵۸، جوابیهای به مطالب مطروحه جهت انتشار به حضورتان ارسال میگردد که شایسته است طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، نسبت به انعکاس آن جهت رفع ابهام مخاطبان محترم اقدام نمایید.
سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از اعضای ستاد مرکزی اربعین که با حضور دستگاههای مختلف کشوری به ریاست وزارت کشور تشکیل شده است، وظیفه پشتیبانی سامانه سماح برای ساماندهی و نامنویسی زائران جهت بهرهبرداری دستگاههای دولتی و مردمی خدمترسان، سازماندهی و مدیریت واحدهای راهنمایان، زائران گمشده و اشیاء گمشده را عهدهدار میباشد.
با مصوبه ستاد مرکزی اربعین، «بیمه اختیاری برای آن دسته از زائرانی که تمایل به ثبتنام در سامانه سماح دارند پیشبینی شده و انتخاب شرکت بیمه نیز با رعایت تشریفات قانونی و از میان شرکتهای مختلف، با توجه به سقف مطلوب تعهداتی که در قبال خسارات احتمالی زائران تعهد نموده است، با مبلغ ۱۱۵ هزار تومان برای هر نفر تعیین شده و ۲۵ هزار تومان نیز برای خدمات جانبی هلال احمر توسط زائران متقاضی پرداخت میشود.»
لذا بر خلاف ادعای آن رسانه محترم، تصریحاً اعلام میگردد: سازمان حج و زیارت «مبلغی تحت هیچ عنوانی از وجوه پرداختی زائران اربعین یا بودجه دولتی برای این آیین مقدس دریافت نمینماید» و حتی کلیه عوامل و پرسنل این سازمان به صورت غیرماموریتی و افتخاری به عزاداران سید و سالار شهیدان در عتبات خدمترسانی کرده و خادمی در این آستان مقدس را مدال افتخار خویش میدانند.
امید است در اربعین ۱۴۰۴ با تلاش همه خادمان مردمی، دستگاههای همکار و عوامل اجرایی، شاهد ارائه خدماتی شایسته به عزاداران دلسوخته آلالله باشیم و بدینوسیله از همراهی شرافتمندانه اصحاب رسانه برای تقویت جریان خدمترسانی به زائران اربعین قدردانی مینماییم.
ضمناً با توجه به ادعای مطرحشده، «هر شرکت بیمهگری که حاضر است با مبلغ پنج هزار تومان پوششها و خدمات بیمهای تعریفشده برای زائران اربعین را ارائه نماید، ستاد اربعین با آغوش باز آماده عقد قرارداد با آنها میباشد.»
روابط عمومی سازمان حج و زیارت
پاسخ و توضیحات تابناک
در متن واکنش مذکور، محتوای منتشرشده در تابناک از همان آغاز خلاف واقع توصیف شده است. در حالی که اولاً محتوای تابناک، خبر نبوده، بلکه تحلیلی از یک خبر بوده که پیشتر از سوی همین سازمان در رسانهها منتشر شده بود و تابناک ضمن تحلیل آن، این پرسش را مطرح کرده است که چرا با وجود اعداد پایینتر در نرخ بیمهها، رقم ۱۴۰ هزار تومان مصوب و اعلام شده است؟ اساساً تحلیل در سطح رسانهای را نمیتوان خلاف واقع خواند؛ حداکثر میتوان گفت تحلیل با نظر سازمان متفاوت است، چرا که نظرات مخاطبان در بخش کامنتها حاکی از همراستایی آنها با مطلب است.
همچنین در این مطلب، پرسشهای دیگری درباره تشریح جزئیات تشریفات اداری انتخاب بیمهگر نیز قابل طرح بوده است. در این جوابیه بدون ذکر جرئیات، به رعایت مراحل قانونی در انتخاب بیمه معلم به عنوان شرکت بیمهگر و مبلغ ۱۱۵ هزار تومان اشاره شده، در حالی که بر اساس خبر منتشرشده اولیه درباره این انتخاب، سه نوع بسته متنوع بیمه با همین بیمهگر مورد توافق قرار گرفته است.یعنی صرفاً بالاترین رقم، یعنی ۱۱۵ هزار تومان، برای بیمهگران اعلام شده است.
در اخبار اولیه مربوطه آمده بود:
«بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، سه بسته متنوع بیمهای با نرخهای ۸۵، ۱۰۰ و ۱۱۵ هزار تومان برای زائران طراحی شده تا پاسخگوی نیازها و توان مالی مختلف باشد.»
اما در اطلاعیه مندرج بر روی سایت سماح چنین ذکر شده است:
«با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین، همه زائران باید با پرداخت مبلغ ۱۱۵ هزار تومان تحت پوشش بیمه اربعین قرار گرفته و علاوه بر مبلغ مذکور، مبلغ ۲۵ هزار تومان نیز به منظور جبران هزینههای خدمات درمانی جمعیت هلال احمر پرداخت نمایند. (جمعاً مبلغ یکصد و چهل هزار تومان)!»
همچنین این جوابیه اعلام کرده است:
«هر شرکت بیمهای که حاضر است پوششهای بیمه تعیینشده را برای زائران داشته باشد، ستاد اربعین با آغوش باز آماده عقد قرارداد با آنهاست.»
این در حالی است که با جستوجوی ساده در اینترنت و سایتهای بیمهگر، برخی از بیمهها با نرخ ۵ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان، شرایط نسبتاً مناسبی ارائه میدهند. البته طبیعی است که بیمه ۵ هزار تومانی با بیمهای که حداقل ۲۳ برابر و حداکثر ۲۸ برابر آن نرخ دارد، شرایط متفاوتی داشته باشد و بیمهگران باید خدمات و پوششی با میانگین ۲۵ برابر نسبت به بیمه ارزانتر ارائه دهند. اما در مقایسه نسبی، بیمه ۵ هزار تومانی برای سفر ۵ روزه از شرایط مناسبی برخوردار است.
به عنوان مثال، در بیمه ۵ هزار تومانی، مبلغ پرداختی در صورت فوت به هر علتی ۱۰۰ میلیون تومان و در بیمه ۱۴۰ هزار تومانی، ۳۰۰ میلیون تومان است؛ یعنی صرفاً سه برابر بیشتر. در این مورد، در مدت زمان پوشش بیمهها تفاوتهایی وجود دارد که معمولاً اکثر زائران حداکثر ۵ تا ۸ روز در مسیر این زیارت هستند و زمان بیشتر در موارد عمده ضرورت ندارد، مگر برای موکبداران.
در نهایت، حرف گزارش تابناک این بوده است که با توجه به نسبتهای عنوانشده، نرخ بیمه میتوانست واقعبینانهتر باشد و تسهیل ویژهای برای زائران اربعین حسینی به شمار آید. گرچه نظر به مردمی و معنوی بودن سفر، می شد تخفیف های بسیار ویژه ای هم برای زائران قایل بود یا این تخفیف ها از سوی سازمانهای مرتبط با زیارت، جبران می شد.
نگاهی به نظرات و تماس های مخاطبان در زیر خبر ارسالی، میزان نارضایتی آنها از بیمههای سماح در سال گذشته را نشان میدهد. بهویژه در مسیر بازگشت از این سفر زیارتی، همواره مشکلات اساسی وجود دارد و بهتر بود این موارد نیز در اولویتهای سازمان قرار گیرد.
در نهایت، تحلیل تابناک بر پایه تماسها و گلایههای مخاطبان بوده و مبتنی بر طرح یک پرسش بوده است و امیدواریم این محتوا، زمینه توجه ویزه تر به چنین رویداد مهمی را بیش از پیش فراهم کند. ضمن این که خدمات کارکنان و مدیران سازمان حج و زیارت و همه نهادهایی که خالصانه در این مسیر به ارائه خدمات می پردازند، ارج می نهیم.