باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی - پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به چالشهای آموزشی در کشور گفت: عدم تطابق محتوای آموزشی با نیازهای بازار کار، روشهای تدریس سنتی، امکانات آموزشی، نابرابری در فرصتهای آموزشی و ضعف در مهارتآموزی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد از این مشکلات به شمار میآیند. در واقع، با این چالشها تدابیری وجود دارد که میتوان به آنها اشاره کرد.
او افزود: جلسات، سرفصلها در بسیاری از رشتهها و حوزهها به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند بر اساس نیازهای بازار، افراد به درستی تربیت شوند. در این راستا، وزارت علوم گامهای درمانی برداشته است. یکی از این عوامل، ایجاد بورسهای صنعتی است که به منظور هماهنگی آموزش با نیازهای صنعت واقعی طراحی شده است.
صالحی ادامه داد: وزارت علوم با هدف حل چالشهای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاهها، اقدام به راهاندازی بورسهای صنعتی کرده است. این بورسها به دانشجویان این امکان را میدهند که با همکاری صنایع مختلف، واحدهای درسی خود را بر اساس نیازهای بازار واقعی کار طراحی کنند. این ابتکار به ویژه در رشتههای فنی و مهندسی، به تربیت نیروی کار متخصص و کارآمد کمک شایانی خواهد کرد و ارتباط بین دانشگاه و صنعت ایجاد میکند.
او اظهار کرد: به عنوان مثال، در دفترچه کنکور دو سال گذشته، رشتههایی ذکر شده است که در آنها پروژههای ارشد برای دورههای ارشد و دکترا تعریف شده است. این پروژهها به نوعی از اساتید برجسته هستند و به دانشجویان این امکان را میدهند که با صنعت مرتبط شوند. در این راستا، یکی از حقوق بورس صنعت است که ۳۰ واحد درسی برای دانشجویان کارشناسی با همکاری صنایع مختلف طراحی و ارائه میشود. برای مثال، در صنعت لاستیک، مورد نیاز در رشته مهندسی پلیمر، واحدهای درسی به طور خاص بر اساس نیازهای آن صنعت تنظیم میشود.
به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، این اتفاق، قدمی بزرگ از سوی وزارت علوم به شماره میرود. همچنین، وزارت علوم در حال برنامهریزی برای طول دورههای تحصیلی نیز است. به عبارت دیگر، وزارت علوم در حال حاضر نیازمند بازارهای واقعی و ایجاد تغییرات لازم در سرفصلها است.